Ferrari Club Nederland  

Go Back   F-Chat.eu > Nederland/België > Nieuws

Reply

Thread Tools
Old 24-08-2011, 22:20
mtange's Avatar
mtange mtange is offline
F1 veteran
Commissioner

Default *** GP Spa Francorchamps 28-08-2011 ***

De Formule 1 pikt komend weekend de draad weer op na ruim drie weken zonder races. De zomerpauze waarin de fabrieken van de teams verplicht twee weken dicht gingen is voorbij. In België vindt op het circuit van Spa-Francorchamps de twaalfde Grand Prix van 2011 plaats. Sebastian Vettel is nog altijd leider in de tussenstand. Zijn voorsprong op Mark Webber bedraagt 85 punten.

Het circuit
Het circuit van Spa-Francorchamps is de langste baan van de kalender. Het door de Belgische Ardennen slingerende lint asfalt meet 7.004 meter en telt negentien bochten, waarvan tien naar rechts. De lengte zorgt er wel voor dat de coureurs in de race slechts 44 ronden hoeven te voltooien. De kwalificatie en de race beginnen om 14.00 uur. De uitzendingen van RTL GP vangen op zaterdag en zondag om respectievelijk 13.55 uur en 13.00 uur aan.

Het circuit van Spa-Francorchamps wordt alom geroemd door coureurs en fans als de mooiste baan van in ieder geval de Formule 1-kalender, zo niet de wereld. Bochtennamen als Stavelot, Pouhon, Blanchimont, Bus Stop-chicane en La Source-hairpin klinken elke liefhebber als muziek in de oren. Eau Rouge is waarschijnlijk de bekendste bocht en ook al is het met de huidige V8-motoren minder uitdagend dan vroeger met de V10-krachtbronnen, elke coureur krijgt nog altijd een speciaal gevoel wanneer hij na La Source koers zet richting de razendsnelle bocht.

De kanshebbers
De dominantie van Red Bull Racing is voorbij. Dat stelde Ferrari-coureur Felipe Massa in de zomerpauze. En de andere concurrent liet ook van zich horen. McLaren beloofde een alles-of-niets aanval, te beginnen in Spa-Francorchamps.

Op basis van de afgelopen vijf races is de conclusie dat Red Bull Racing niet meer alles overheersend is te rechtvaardigen. De Oostenrijkse renstal won in de laatste vijf Grands Prix slechts één maal. Ferrari zegevierde ook één maal, McLaren ging drie keer met de winst aan de haal.

Die resultaten hadden voor de standen in de kampioenschappen nog geen gevolgen. Red Bull Racing leidt ruim bij de constructeurs, Sebastian Vettel gaat soeverein aan kop bij de coureurs. Maar de concurrentie heeft de aansluiting gevonden en het belooft een spannende race te worden.

Schumacher 20 jaar in het vak
Michael Schumacher heeft dit weekend iets te vieren. De Duitser debuteerde precies twintig jaar geleden, in 1991 in België, in de Formule 1. Hij reed tot nu toe 279 Grands Prix, daarin boekte hij 91 overwinningen en de teller staat op zeven wereldtitels. Na zijn driejarige onderbreking (2007 tot en met 2009) wil het nog niet vlotten met Schumacher. In anderhalf jaar tijd stond hij nog geen enkele keer op het podium.

Belgische troef
De Belgische fans hebben eindelijk weer eens een coureur uit eigen land om voor te juichen. Jerome D'Ambrosio is bezig aan zijn debuutjaar bij Virgin Racing en is de eerste Belg in de Formule 1 sinds Theirry Boutsen achttien jaar geleden. Met de MVR-02 zal D'Ambrosio echter weinig potten kunnen breken in zijn thuisrace, of er moeten rare dingen gebeuren.

Vorig jaar in België
De Belgische Grand Prix van 2010 voltrok zich in wisselende weersomstandigheden. Het meest gedenkwaardige moment gebeurde in de zestiende ronde, toen Sebastian Vettel bij het aanremmen voor de Bus Stop-chicane de controle over zijn wagen verloor en Jenson Button torpedeerde. Button kon zijn weg niet vervolgen, Vettel ging na reparatiewerkzaamheden in de pits verder, maar ontving nog een drive through-penalty en kwam uiteindelijk als vijftiende over de finish. Fernando Alonso verslikte zich ook in de verraderlijke omstandigheden. De Spanjaard spinde bij het uitkomen van Les Combes, raakte daarbij de bandenstapels en het was einde verhaal. Dat na een inhaalrace nadat hij in de eerste ronde was aangereden door Rubens Barrichello, in diens 300ste Grand Prix. Lewis Hamilton won de race, voor Mark Webber en Robert Kubica.

Het weer
Spa-Francorchamps staat bekend om het wisselvallige weer en de voorspellingen geven ook dit jaar geen stralend weekend aan. Vooral op vrijdag kan veel regen vallen, met ook op zaterdag en zondag de kans op wat neerslag. Op zaterdag trekt bovendien de wind aardig aan. De temperatuur ligt het hele weekend tussen de 15 en 20 graden.

bron: http://www.f1today.nl/20110824/grand...iew-belgi.html
Attached Images
File Type: jpg DSC_5452-F-chat.jpg (134.1 KB, 122 views)
Reply With Quote
Old 24-08-2011, 22:21
mtange's Avatar
mtange mtange is offline
F1 veteran
Commissioner

Ben benieuwd, Spa staat altijd garant voor veel spektakel en een mooie race!
Wellicht dat er nog iemand kaarten gekocht heeft en alles live op Spa gaat mee maken?
Reply With Quote
Old 24-08-2011, 22:23
sharknose67's Avatar
sharknose67 sharknose67 is offline
F1 veteran
Silver Subscribed

Als de weersvoorspelling hetzelfde is als die voor NL, wordt het een interessante race. Hoop dat ik zondag weer uit mijn doppen kan kijken.
Reply With Quote
Old 24-08-2011, 22:29
599gtb 599gtb is offline
Formula 3
Not Subscribed

Quote:
Originally Posted by mtange View Post
Ben benieuwd, Spa staat altijd garant voor veel spektakel en een mooie race!
Wellicht dat er nog iemand kaarten gekocht heeft en alles live op Spa gaat mee maken?
Ik ga na 3 jaar op rij er zijn geweest het dit jaar op tv kijken, de gene die gaan veel plezier.
Reply With Quote
Old 26-08-2011, 13:33
News's Avatar
News News is offline
F1 rookie
Bronze Subscribed

Default F1 World: Brengt nieuwe voorvleugel Ferrari op pole?

De update die het meeste aandacht opeist is de nieuwe voorvleugel. Menig F1-fan herinnert zich ongetwijfeld de polemiek die de flexible front wing van Red Bull teweegbracht. Ferrari heeft nu zijn eigen versie van de flexible frontwing, al wil willen ze de term “flexible” liever...

Surf naar www.F1journaal.be voor het volledige artikel

Meer...
Reply With Quote
Old 26-08-2011, 14:17
mavanhaasteren's Avatar
mavanhaasteren mavanhaasteren is offline
F1 veteran
Moderator

Uitslag 1e vrije training
Attached Images
File Type: jpg uitslag 1e vrije training.JPG (103.7 KB, 107 views)
Reply With Quote
Old 26-08-2011, 14:22
Forza! Forza! is offline
Formula Junior
Not Subscribed

20 jaar in 't vak en nog altijd vooraan meerijden.

Goed bezig Schumi
Reply With Quote
Old 26-08-2011, 14:59
sharknose67's Avatar
F1 veteran
Silver Subscribed

Quote:
Originally Posted by Forza! View Post

Goed bezig Schumi
Inderdaad goed bezig, maar de vrije trainingen zeggen mij nooit zoveel. Nou is het natuurlijk wel zijn favoriete circuit en als het er dan ook nog eens regent.........

Het zou in ieder geval wel weer eens leuk zijn als 'ie vooraan mee kon (st)rijden.
Reply With Quote
Old 26-08-2011, 18:56
mavanhaasteren's Avatar
F1 veteran
Moderator

Quote:
Originally Posted by Forza! View Post

Goed bezig Schumi
de 1e plaats voor mercedes kwam omdat zij als enigste met droge baan hadden gereden
Reply With Quote
Old 26-08-2011, 19:01
mavanhaasteren's Avatar
F1 veteran
Moderator

uitslag 2e vrije training
Attached Images
File Type: jpg GP 11 2e training.JPG (130.0 KB, 102 views)
Reply With Quote
Old 26-08-2011, 21:06
Forza! Forza! is offline
Formula Junior
Not Subscribed

Quote:
Originally Posted by mavanhaasteren View Post
de 1e plaats voor mercedes kwam omdat zij als enigste met droge baan hadden gereden
I know, vandaar de knipoog
Reply With Quote
Old 26-08-2011, 23:40
Ricars's Avatar
Ricars Ricars is offline
Formula 3
Silver Subscribed

Ik zag vandaag toch met m'n eigen ogen een Ferrari de Mercedes inhalen
Attached Images
File Type: jpg Spa f1.jpg (141.1 KB, 96 views)
Reply With Quote
Old 27-08-2011, 01:15
sharknose67's Avatar
F1 veteran
Silver Subscribed

Quote:
Originally Posted by Ricars View Post
Ik zag vandaag toch met m'n eigen ogen een Ferrari de Mercedes inhalen
Hier begrijp ik uit dat jij het allemaal live mee gaat maken?? Veel plezier dan dit weekend. Ik hoop voor jou dat het een beetje droog blijft, maar voor ons zou het leuk zijn als er zondag zeer wisselende condities zijn. Maak in ieder geval maar veel foto's.
Reply With Quote
Old 27-08-2011, 17:00
News's Avatar
News News is offline
F1 rookie
Bronze Subscribed

Default F1 World: GP van België: Kwalificatie uitslag: Vettel grijpt opnieuw de pole

Pos No Driver Team Q1 Q2 Q3 Laps1 1 Sebastian Vettel RBR-Renault 2:03.029 2:03.317 1:48.298 222 3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 2:03.008 2:02.823 1:48.730 213 2 Mark Webber RBR-Renault 2:02.827 2:03.302 1:49.376 234 6 Felipe Massa Ferrari 2:05.834 2:04.507 1:50.256...

Surf naar www.F1journaal.be voor het volledige artikel

Meer...
Reply With Quote
Old 28-08-2011, 01:00
Ricars's Avatar
Ricars Ricars is offline
Formula 3
Silver Subscribed

Quote:
Originally Posted by sharknose67 View Post
Hier begrijp ik uit dat jij het allemaal live mee gaat maken?? Veel plezier dan dit weekend. Ik hoop voor jou dat het een beetje droog blijft, maar voor ons zou het leuk zijn als er zondag zeer wisselende condities zijn. Maak in ieder geval maar veel foto's.
Dank je Ed. Ik had vrijkaartjes voor vrijdag en zaterdag, helaas niet voor de race morgen.
Het is wel echt geweldig om een keer de Formule 1 in het echt te zien, ook al is het niet de race. Ik had kaartjes voor de tribune onderaan Eau Rouge tegenover de pits aan de buitenkant van het circuit. Hele mooie plek! Foto's maken viel helaas wel een beetje tegen, omdat je niet langs heel het circuit kan lopen. Het paddock konden we helaas ook niet in.
Maar ik heb 2 geweldige dagen gehad. Super om de beste coureurs ter wereld in de snelste auto's rond te zien rijden.

Morgen zal ik de foto's posten. En achter de tv kijken hoe de Ferrari's het er vanaf gaan brengen, hopelijk een regenrace
Reply With Quote
Old 28-08-2011, 01:41
599gtb 599gtb is offline
Formula 3
Not Subscribed

Johan dan heb je 2 mooie dagen gehad , jammer van de regen.
Ik/we zien de foto's graag verschijnen.
Reply With Quote
Old 28-08-2011, 02:06
sharknose67's Avatar
F1 veteran
Silver Subscribed

Quote:
Originally Posted by Ricars View Post
Dank je Ed. Ik had vrijkaartjes voor vrijdag en zaterdag, helaas niet voor de race morgen.
Het is wel echt geweldig om een keer de Formule 1 in het echt te zien, ook al is het niet de race. Ik had kaartjes voor de tribune onderaan Eau Rouge tegenover de pits aan de buitenkant van het circuit. Hele mooie plek! Foto's maken viel helaas wel een beetje tegen, omdat je niet langs heel het circuit kan lopen. Het paddock konden we helaas ook niet in.
Maar ik heb 2 geweldige dagen gehad. Super om de beste coureurs ter wereld in de snelste auto's rond te zien rijden.

Morgen zal ik de foto's posten. En achter de tv kijken hoe de Ferrari's het er vanaf gaan brengen, hopelijk een regenrace
Dat is inderdaad een mooi plekje, je ziet ze dan voor je langs komen en kunt ze volgen tot ze bovenaan Eau Rouge uit zicht verdwijnen. Jammer dat het nat was, want ik denk dat ze niet volgas door Eau Rouge zijn gegaan? Ik weet nog dat ik jaren geleden mijn eerst GP heb meegemaakt op Spa. Op het moment dat ik het plein voor het tunneltje onder Eau Rouge opliep reed David Coulthard op volle snelheid naar boven, KIPPENVEL!!!!!!!!!!!! Blijf het het mooiste circuit van de kalender vinden.

F1 is het best te volgen op tv, maar het meest te beleven op het circuit.
Ik kijk uit naar je foto's.
Reply With Quote
Old 28-08-2011, 02:10
sharknose67's Avatar
F1 veteran
Silver Subscribed

Wat vonden we eigenlijk van de kwalificatie??

Ik heb op het eind van de tweede sessie toch even met samengeknepen billen gezeten of Alonso door zou gaan of niet. Zette 'ie gewoon even de snelste tijd neer!!

Wat ik dan weer niet begrijp is dat 'ie in de derde sessie op een zesde plek blijft steken en wordt verslagen door Massa (wat ik trouwens wel weer goed vind van Massa).
Die nieuwe voorvleugel brengt tot nu toe nog niet wat ze ervan verwacht hadden denk ik.
Reply With Quote
Old 28-08-2011, 02:23
599gtb 599gtb is offline
Formula 3
Not Subscribed

Quote:
Originally Posted by sharknose67 View Post
Dat is inderdaad een mooi plekje, je ziet ze dan voor je langs komen en kunt ze volgen tot ze bovenaan Eau Rouge uit zicht verdwijnen. Jammer dat het nat was, want ik denk dat ze niet volgas door Eau Rouge zijn gegaan? Ik weet nog dat ik jaren geleden mijn eerst GP heb meegemaakt op Spa. Op het moment dat ik het plein voor het tunneltje onder Eau Rouge opliep reed David Coulthard op volle snelheid naar boven, KIPPENVEL!!!!!!!!!!!! Blijf het het mooiste circuit van de kalender vinden.

F1 is het best te volgen op tv, maar het meest te beleven op het circuit.
Ik kijk uit naar je foto's.
Ik ben het helemaal met je eens.

En ik hoop dat de race beter verloopt dan de kwalificatie.
Reply With Quote
Old 28-08-2011, 08:14
mavanhaasteren's Avatar
F1 veteran
Moderator

ik vond het de spannendste kwali van het jaar.

elk rondje was weer sneller. heel erg jammer dat ze niet op de eerste startrijen staan, maar kan nog zijn dat de wagens meer op droog staan afgesteld of juist meer op nat en dat ze daarom op de droge baan op het eind niet mee kwamen
Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules