Assicuro  

Go Back   F-Chat.eu > Nederland/België > Nieuws

Reply

Thread Tools
Old 26-03-2009, 13:19
nofear02's Avatar
nofear02 nofear02 is offline
F1 world champion
Site-Owner

Is er al meer bekend over Kroy, hoe het er nu voor staat? Zit er toch soms aan te denken. Ik vind het heel wat. Zou een groot verlies zijn voor Nederland als het helemaal fout zou gaan. Ten eerste wens ik elke normale ondernemer dat gewoon niet toe, ook al ben je misschien (te) laat geweest met aanpassingen, ondernemen is ook niet zomaar wat. En deze huidige omstandigheden zijn voor de autobranche ook zeer uitzonderlijk en niet te voorspellen geweest. Maar je zit er als auto-ondernemer maar mooi mee. Ten tweede is Kroy toch wel een icoon volgens mij in F-land. Heeft in ieder geval Ferrari groot gemaakt in Nederland en is jarenlang bepalend geweest. Niet voor niks kwam er ook een mooi nieuw pand, waar ze al heel ver mee zijn. En Frits zélf is ook niet niks. En zijn collectie F's al helemaaaal niet. Mogen we trots op zijn in Nederland. Ik hoorde namelijk dat Kroy een brief gestuurd heeft naar al hun relaties. Waarin staat dat de Ferrari-tak altijd goede (postitieve) resultaten heeft geboekt, zelfs in de eerste maanden van dit jaar. Dus ik hoop dat het allemaal goed komt, en Kroymans Ferrari iig blijft bestaan. Volgende week de rijvaardigheidstraining van de fcn. Waar een flink aantal van ons weer erg van gaan genieten.
k hoop maar dat alles gewoon maar goed komt... .
Reply With Quote
Old 26-03-2009, 17:37
Rosso by Raimondo Rosso by Raimondo is offline
Formula Junior
Not Subscribed

Quote:
Originally Posted by Johannus View Post
Ik neem aan dat deze aanbetalingen direct doorgestort dienen te worden naar de fabriek?
Weet iemand hier meer van?
Je bent totaal niets verplicht en zeker niet tot het overgaan van gedwongen aanbetaling:

Een paar regels in autoland. (dit geld ook voor ferrari)

relatie importeur fabriek
-importeur bestelt auto's bij de fabriek (klantenorders en voorraad)
-importeur betaald de autos zodra deze binnen zijn op zijn stoep
-in nederland betaald de importeur de bpm aan de overheid
-verplichte afname (kroymans heeft een afnameverplichting bij ferrari)

relatie dealer importeur
-dealer bestelt auto bij de importeur (klantenorder en voorraad)
-dealer betaald de auto pas als de auto op de stoep staat. Nooit geen aanbetaling

Waarom zou een dealer een aanbetaling vragen:
1 Zit zelf krap bij kas en kan de bestelde auto's niet meer vooruit financieren
2 Klant koopt een auto die hij bv over 3 maanden wil hebben, dan vragen zij om een aanbetaling. Voor het geval de kant niet meer opdaagd of er na 3 maanden eronder uit wil.
De 15% ontsnappingsclausule
3 Klant bestelt een zeer afwijkende uitvoering (komt zelde voor)
4 Bij export van auto's vooral rechtsgestuurde (deze auto's kunnen we in Nederland niet meer verkopen) Plus daar zit nog een gevaar achter mocht de klant de auto uitvoeren na bijvoorbeeld belgie maar registreerd de auto daar niet. En exporteert de auto dan na een land buiten de EU. Dan is de dealer verantwoordelijk voor de BPM. Ik laat daarom altijd de BPM eerst betalen en zodra ik een registratie heb van binnen europa dan krijg de klant de BPM retour

Dit zijn de enigste redens

.

Last edited by Johannus; 26-03-2009 at 17:43..
Reply With Quote
Old 26-03-2009, 18:51
mavanhaasteren's Avatar
mavanhaasteren mavanhaasteren is offline
F1 veteran
Moderator

Het doek valt voor de Amerikaanse tak van Kroymans

Het aftellen was al een poosje geleden begonnen. Het uitstel van betaling, de afzegging voor de AutoRAI en de schuld van een miljard euro, voorspelden weinig goeds. Het hoge woord is er nu eindelijk deels uit: Kroymans Corporation vraagt volgende week het faillissement aan voor Kroymans Import Europe, de tak die auto’s van General Motors importeert.

De ongeveer zestig medewerkers van Kroymans Import Europe in Breukelen mogen zich als werkloze inschrijven bij het UWV. Er is een bemiddelingsbureau ingeschakeld om te proberen de getroffen medewerkers weer snel aan het werk te helpen. Onder KIE vallen de merken Cadillac, Corvette en Hummer. Saab valt hier niet onder.

Het faillissement wordt aangevraagd omdat General Motors Europe de importeur niet wil overnemen. Wel is denkbaar dat GM Europe uiteindelijk delen van het bedrijf overneemt nadat het faillissement is uitgesproken. De dealercontracten houden op te bestaan, dus het is aan GM om te besluiten wat er met de dealers moet gebeuren. Tachtig procent van de dealers is al GM-dealer dus het ligt voor de hand dat zij een nieuw contract aangeboden krijgen

Bron autoblog.nl
Reply With Quote
Old 30-03-2009, 10:11
filiberke's Avatar
filiberke filiberke is offline
F1 rookie
Moderator

In de haven van Antwerpen staan al maanden 1.200 Alfa Romeo's weg te roesten. De auto's zijn eigendom van de Nederlandse multimiljonair Frits Kroymans (69). Jarenlang was die één van de bloeiendste autohandelaars van Europa, maar recent stortte zijn imperium in.

Kroymans raakt nu zelfs aan de straatstenen zijn wagens niet meer verkocht en dus staan er, behalve 1.200 intussen verouderde Alfa Romeo's in Antwerpen, ook nog 1.600 Cadillacs en Hummers in de haven van Rotterdam. (belga/vsv)
Reply With Quote
Old 30-03-2009, 11:39
nofear02's Avatar
F1 world champion
Site-Owner

Afgelopen zaterdag een enorm stuk in de Telegraaf. Heb nog geen tijd gehad het te scannen en te uploaden. word je iig niet vrolijker van als je dat leest. natuurlijk is er de crisis nu, was niet zó erg te voorzien, maar als je t leest, was ook wel een beetje groot-groter-grootst, en een beetje ehhh.. ''eigenzinnig''.... niet luisteren naar mensen die waarschuwden.... de mport van cadillacs, daar is nauwelijks een markt voor in europa, die ''moeten we niet'', maar toch import en distributierechten nemen en in grote aantallen inkopen die je vervolgens niet meer kwijt raakt, en nu al helemaaaaal niet, doodzonde van de ferrari-tak, maar dit gaat echt helemaal niet goed. Een giga-schuld, van een miljard (!). Je kan t ook overdrijven.... Met als gevolg, en dat wisten de meeste mensen niet.... zijn F1-wagen is al lang weggesleept, opgehaald door de bank.... en een paar klassiekers ook.... . oei.
Reply With Quote
Old 30-03-2009, 12:57
Veep Veep is offline
Formula Junior
Not Subscribed

wat ik begrepen heb is dat in ieder geval een deel van de mensen die een aanbetaling heeft gedaan zelf de koopovereenkomst niet nakomt . Dan is het niet meer dan terecht dat men de aanbetaling kwijt is.. Kroymans blijft wel zitten met speciaal bestelde auto`s waarvan nu ook nog eens de markt (deels) weggevallen is...
Reply With Quote
Old 30-03-2009, 13:05
Johannus Johannus is offline
Formula 3
Not Subscribed

Quote:
Originally Posted by nofear02 View Post
Een giga-schuld, van een miljard (!). Je kan t ook overdrijven.... Met als gevolg, en dat wisten de meeste mensen niet.... zijn F1-wagen is al lang weggesleept, opgehaald door de bank.... en een paar klassiekers ook.... . oei.
Dus ze komen nu ook aan zijn prive-bezit...
Of stond de F1 wagen op naam van de zaak...?
Reply With Quote
Old 30-03-2009, 13:07
nofear02's Avatar
F1 world champion
Site-Owner

Quote:
Originally Posted by Veep View Post
wat ik begrepen heb is dat in ieder geval een deel van de mensen die een aanbetaling heeft gedaan zelf de koopovereenkomst niet nakomt . Dan is het niet meer dan terecht dat men de aanbetaling kwijt is.. Kroymans blijft wel zitten met speciaal bestelde auto`s waarvan nu ook nog eens de markt (deels) weggevallen is...
Ja, stond in dat stuk in de Telegraaf dat er 9 (!) onverkochte Ferrari stonden, of in bestelling stonden oid (waarde van de jounalist is niet bijster hoog hoor, stond iets van ''een paar 955's".... (dan weet je gelijk genoeg van de kennis van de jounalist)). En de verkoper geeft als reden dat ''de mensen waarschijnlijk hun centjes wellicht ergens anders voor nodig hebben <note red: gezien de crises?>''. Hmm. Dit klinkt wel een beetje..... zuur/pissed/stekerig of zelfs natrapperig.... (weet het juiste woord er ff niet voor). 9 f's die niet meer gekocht gaan worden na een aanbetaling? omdat ''mensen zich in deze tijd niet meer met een F durven te vertonen op de weg''. Wat is dat nou weer voor flauwekul... is dat zó?? Of geldt dat in t Gooi of zo? dan zou mh en fs en alle andere dealers dat toch ook moeten merken? Beetje vreemde opmerking. Denk eens na, kan het niet wat ánders zijn??? dat mensen er geen vertrouwen meer in hebben en denken, laat maar..... (ik ga wel naar een ander, of stikt er maar in, of liever 30k kwijt dan 236k kwijt?). Enigzins vreemde opmerkingen misschien. (ik heb er ook geen verstand van hoor).
Reply With Quote
Old 30-03-2009, 13:08
Dino2400 Dino2400 is offline
Formula 3
Gold Subscribed

Quote:
Dus ze komen nu ook aan zijn prive-bezit...
Of stond de F1 wagen op naam van de zaak...?
Ik dacht het en jij zegt het... Kroymans is een BV. Normaal ben je dan niet aansprakelijk voor je prive-vermogen. Tenzij idd e.e.a op naam van de zaak staat... ????
Reply With Quote
Old 30-03-2009, 13:13
nofear02's Avatar
F1 world champion
Site-Owner

toch maar snel even gescand, want het is wel nieuws zeg....
.
Attached Images
File Type: jpg kroytelegraaf1.jpg (316.3 KB, 13 views)
File Type: jpg kroytelegraaf2.jpg (202.5 KB, 8 views)

Last edited by nofear02; 30-03-2009 at 13:24..
Reply With Quote
Old 30-03-2009, 13:23
nofear02's Avatar
F1 world champion
Site-Owner

Quote:
Originally Posted by Dino2400 View Post
Ik dacht het en jij zegt het... Kroymans is een BV. Normaal ben je dan niet aansprakelijk voor je prive-vermogen. Tenzij idd e.e.a op naam van de zaak staat... ????
Kroy heeft in een ultieme poging een en ander te redden 25 miljoen van zijn prive-vermogen ( dus wat niet op naam van de zaak staat) ''ingebracht'', dan geef je dus dingen alsnog in onderpand bij de bank, en als de bank het dus niet meer ziet zitten, ''de stekker eruit trekt'', dan halen ze het onderpand dus op. zo gaat dat.
Reply With Quote
Old 30-03-2009, 13:48
Veep Veep is offline
Formula Junior
Not Subscribed

zou mij gezien de omvang van het fiasco niets verbazen als ze ook prive gaan aankloppen...Zeker als ie zelf in het openbaar hardop zegt ""ik ben zelf verantwoordelijk""...
Reply With Quote
Old 30-03-2009, 14:39
ferrari1973 ferrari1973 is offline
Formula Junior
Silver Subscribed

sodeju.... wat een verhaal...
Reply With Quote
Old 30-03-2009, 15:08
moriaan1's Avatar
moriaan1 moriaan1 is offline
F1 veteran
Bronze Subscribed

Cool Arme meneer Frits....

Dit soort zaken zijn altijd vervelend!

Ongeacht of het meneer K. of de lokale electronica-winkel betreft!

Ik denk dat mr. Frits er geen vorkje minder buiten de deur zal prikken....
Het siert hem dat hij zich verantwoordelijk acht, maar er zullen heel wat medewerkers langer van wakker liggen..
Reply With Quote
Old 30-03-2009, 16:45
sharknose67's Avatar
sharknose67 sharknose67 is offline
F1 veteran
Silver Subscribed

Unhappy

Quote:
Originally Posted by moriaan1 View Post
Dit soort zaken zijn altijd vervelend!

Ongeacht of het meneer K. of de lokale electronica-winkel betreft!

Ik denk dat mr. Frits er geen vorkje minder buiten de deur zal prikken....
Het siert hem dat hij zich verantwoordelijk acht, maar er zullen heel wat medewerkers langer van wakker liggen..
Helemaal met je eens, zie als autoverkoper nu nog maar eens aan de bak te komen.
Reply With Quote
Old 30-03-2009, 17:31
wesleyruytrmn's Avatar
wesleyruytrmn wesleyruytrmn is offline
F1 veteran
Moderator

Echt een ongelofelijk verhaal. Zonde dat met zo'n ervaren ondernenmingsgeest het toch uiteindelijk fout gegaan is! En helemaal erg voor de werknemers die nu een nare tijd tegemoet gaan.
Reply With Quote
Old 31-03-2009, 12:13
Michele Michele is offline
Formula Junior
Not Subscribed

Frits was inderdaad niet op Monza dit weekend. Hij stond wel ingeschreven met de 250GTO voor de Historic Challenge, maar kwam niet opdagen. Met de F1 had ie overigens geen kant uit gekund, want er was geen F1 Clienti dit weekend en ook de rest van het jaar doet dat circus Monza niet aan. Waarde overigens tussen de 1 en 1,5 miljoen maximaal. De F2002 van Frits is niet echt bijzonder namelijk: chassisnummer 222 en ex-Barichello.
Overigens: als de F1 al geleasd is, dan is ie geleasd bij Ferrari zelf en hebben die hem waarschijnlijk laten ophalen. F1 Clienti is in feite een leuke vorm van koopcontract waarbij je de auto aanschaft en deelneemt aan het F1 Clienti programma (= inclusief assistentie door fabrieksmonteurs, vervoer, eten, drinken en vrolijk zijn, soort van operational lease+). De auto van Kroymans maakt onderdeel uit van dit programma. Iemand die met geleend geld probeert een F1 te kopen wordt niet toegelaten tot F1 Clienti. Dat de auto geleasd zou zijn met geld van banken lijkt me dus enigszins lariekoek van de Telegraaf.
Er staat overigens niet dat er klassiekers weggehaald zijn. De klassiekers (inclusief de GTO) zijn bij mijn weten allemaal privébezit. Darabij komt dat je een klassieker van enkele tonnen / miljoenen niet total loss kunt rijden, daar zijn ze domweg teveel voor waard. Maar dat weten de hh risicoanalisten bij de banken warschijnlijk niet.
Reply With Quote
Old 31-03-2009, 12:54
nofear02's Avatar
F1 world champion
Site-Owner

Natuurlijk zijn die auto's niet geleasd. Het zal prive-bezit geweest zijn, die echter in onderpand gegeven zijn t.o een bepaalde lening of rc-krediet. Als de bank er dan geen vertrouwen meer in heeft, dan wordt ie echt wel opgehaald. Frits zegt zelf: ''ja, dat is ook over''. Dus die F1, die ongetwijfeld eerst gewoon helemaal echt van hemzelf was; die is ie dus kwijt. Dat de bank niet wil dat er met hun onderpand nu nog geraced wordt in deze omstandigheden, kan ik me ook wel voorstellen. rijdt ie hem aan gort, dan duurt het toch wel een jaar of zo eer ie weer goed is. ik denk dat een bank liever courante spullen heeft, die ze zó te gelde kunnen maken. banken zitten zogenaamd zelf ook krap. frits zat dit weekend dus op een eiland, een beetje bij te komen. zou natuurlijk toch ook een beetje raar zijn als ie daar op monza vrolijk aan het racen zou zijn.
Reply With Quote
Old 31-03-2009, 12:56
Johannus Johannus is offline
Formula 3
Not Subscribed

Quote:
Originally Posted by nofear02 View Post
Dus die F1, die ongetwijfeld eerst gewoon helemaal echt van hemzelf was; die is ie dus kwijt.
Dat durf ik eigenlijk wel te betwijfelen...

F1 Clienti is bij mijn weten eenzelfde soort programma als FXX, een auto die je in principe wel koopt bij Ferrari, maar met een contract e.d. dat Ferrari hem onderhoudt en je hem niet zomaar kan doorverkopen...
Reply With Quote
Old 31-03-2009, 13:00
nofear02's Avatar
F1 world champion
Site-Owner

Quote:
Dat durf ik eigenlijk wel te betwijfelen...

F1 Clienti is bij mijn weten eenzelfde soort programma als FXX, een auto die je in principe wel koopt bij Ferrari, maar met een contract e.d. dat Ferrari hem onderhoudt en je hem niet zomaar kan doorverkopen...
dan is ie terug naar Ferrari, en is het geld Van F naar de bank gegaan, (of nog eerst naar Kroy en vervolgens naar de bank (maar dat denk ik niet)).
Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules