AutoMobilia  

Go Back   F-Chat.eu > Nederland/België > Technische Zaken > 348/355

Reply

Thread Tools
Old 27-04-2011, 22:12
LoMax LoMax is offline
Rookie
Not Subscribed

Default Benzinepomp 348: werking?

Vermits ik niet meteen een apart forumonderdeel vind waar ik me kan voorstellen, misschien even hier: Patrick, nick LoMax (eerste fun-autootje dat ik ooit zelf bouwde) en ook wel Low cost, Maximum pleasure. Ik ben op rust gesteld, dus al een beetje ouder, en ben nog actief in Vespa-land als gelegenheidstechnieker zonder opleiding.
Momenteel heb ik een F 348 in mijn garage, hij/zij stond meerdere jaren stil na een inbeslagname in het buitenland, en ik heb als uitdaging om het ding aan de praat te krijgen.
Geschiedenis vrij onbekend, sleutels zijn erbij, alsook de afstandsbediening, maar daar reageert hij niet op.
Ontsteking heb ik al, startmotor gaat mooi rond, maar de inspuiting wil nog niet lukken. De benzineleidingen naar de injectoren komen niet op druk bij het starten. Vandaar dan ook maar meteen mijn eerste vraag: gaat de benzinepomp draaien van het ogenblik dat je het contact opzet (en hoor je ze dan ook draaien tot ze voldoende druk heeft opgebouwd?) of draait ze pas als je de startmotor activeert?
Als ik vorderingen maak, hou ik jullie op de hoogte.
Reply With Quote
Old 27-04-2011, 23:07
berrie355 berrie355 is offline
Formula Junior
Not Subscribed

Hallo Patrick,

Voorstellen kan onder "kletspraat", bij de draad "even voorstellen".
Welkom bij de f-chat en veel succes met de 348.
Er zijn meer dan genoeg leden hier die je verder kunnen helpen dan wel van advies kunnen voorzien.
Reply With Quote
Old 27-04-2011, 23:21
599gtb 599gtb is offline
Formula 3
Not Subscribed

Patrick welkom op F-chat veel lees en kijk plezier.
Reply With Quote
Old 27-04-2011, 23:30
mavanhaasteren's Avatar
mavanhaasteren mavanhaasteren is offline
F1 veteran
Moderator

Patrick van harte welkom, zo als berrie al zij kan je in deze draad ( http://www.f-chat.eu/showthread.php?t=759) je voorstellen.

voor de ontsteking kan het zijn dat dit komt door eventuele alarminstallatie die er nog op staat ?
Reply With Quote
Old 28-04-2011, 00:33
LoMax LoMax is offline
Rookie
Not Subscribed

Alvast allemaal bedankt voor het warme welkom hier!

Quote:
Originally Posted by mavanhaasteren View Post
voor de ontsteking kan het zijn dat dit komt door eventuele alarminstallatie die er nog op staat ?
Ontsteking heeft hij, vonken bij de vleet. Een alarm vind ik nergens terug, alhoewel er een set sleuteltjes bijzat om dit "onvindbare' alarm af te zetten.
Welk onderdeel wordt er trouwens door de starteronderbreker (die blijkbaar bij de 348 niet altijd foutloos werkt, zo lees ik elders op dit forum) onderbroken?
Reply With Quote
Old 28-04-2011, 09:47
fdekeu fdekeu is offline
Karting
Not Subscribed

Quote:
Originally Posted by LoMax View Post
Een alarm vind ik nergens terug, alhoewel er een set sleuteltjes bijzat om dit "onvindbare' alarm af te zetten.
Welk onderdeel wordt er trouwens door de starteronderbreker (die blijkbaar bij de 348 niet altijd foutloos werkt, zo lees ik elders op dit forum) onderbroken?
Alarm zit bij mij aan de voeten van de passagier, daar zit ook een zekeringskast.
Veel info vind je ook op my348.com.
Manuals op ferraridatabase.com/downloads
Hier alvast een electrisch schema, kan ik ook mailen als je wil

Veel succes
Attached Images
File Type: jpg 348IgnitionWiringDiagram.jpg (156.6 KB, 5 views)
File Type: jpg 348WiringDiagramNumbers.jpg (193.1 KB, 2 views)

Last edited by fdekeu; 28-04-2011 at 09:49..
Reply With Quote
Old 28-04-2011, 13:47
Andretti Molletti Andretti Molletti is offline
Karting
Not Subscribed

Bij een SCM goedgekeurd alarmsysteem worden bijna altijd dezelfde onderbrekingen gemaakt:
-startmotor (+50)
-benzinepomp (tussen relais en pomp)

De laatste is je probleem blijkbaar en je kan het beste relais C en N eruit halen en de contacten doorverbinden. Lopen de pompen dan is er een probleem met het aansturen van je relais en zit de onderbreking daar. Lopen de pompen niet (wat waarschijnlijker is) dan zit het probleem tussen de pomp en het relais. Check wel of je plus hebt op je relais.
Zover ik weet lopen de pompen pas als er toerental is (gemeten via de BDP-sensor), dus als je start, niet als je contct maakt, lopen je pompen.
Reply With Quote
Old 28-04-2011, 14:22
LoMax LoMax is offline
Rookie
Not Subscribed

Allemaal alvast hartelijk dank, hier kan ik al een eind mee verder. Manuals zijn gedownload, nu beginnen doormeten en doorverbinden.
Startmotor loopt, nu nog de pompen (2 stuks veronderstel ik) vinden, en kijken of ik ze onder spanning kan krijgen. Ik hou jullie op de hoogte...
Reply With Quote
Old 28-04-2011, 15:35
Karting
Not Subscribed

De pompen zelf zitten overigens in de tank, nagenoeg onbereikbaar...
Reply With Quote
Old 29-04-2011, 13:48
LoMax LoMax is offline
Rookie
Not Subscribed

Op de twee relais zit spanning op de onderste contacten, zekeringen zijn nog goed, en bij doorverbinden van het relais hoor ik een doffe klik ergens achteraan, in de buurt van de tank. Pompen draaien dus nog niet, ik heb de benzineleidingen naar de injectoren losgenomen, daar komt ook nog geen brandstof uit.
Bij een startpoging voel ik de twee relais ook klikken, dus lijkt de aansturing in orde te zijn. Kan ik ergens in de buurt van de tank meten of de spanning richting pompen ok is?
Pompen nagenoeg onbereikbaar, betekent dit dat bvb het blok en de tank er uit moeten? Dus niet, zoals bij een Corvette, de tankdop demonteren, arm door het gat naar binnen steken en pompje losmaken, 5 minuten werk...

Last edited by LoMax; 29-04-2011 at 13:54..
Reply With Quote
Old 29-04-2011, 19:57
Karting
Not Subscribed

De pompen zitten zover ik weet IN de tank.... om deze te demonteren moet de tank eronderuit. Op een brug gaat dat nog wel.
Maarrrr dat is wat ik lees... ik heb er geen praktijkervaring mee.
je metingen klinken wel correct idd al lijkt het alsof er nog een relais verborgen is (van het alarm oid?) in de buurt vd tank... misschien kun je dat nog vinden?
Mogelijk is er ook een luikje oid om bij de pompen/vlotters te komen? je kan de juiste draadkleuren zover mogelijk volgen richting tank en kijken wat je nog tegenkomt?
Succes iig!!
Reply With Quote
Old 04-05-2011, 21:11
LoMax LoMax is offline
Rookie
Not Subscribed

Vandaag het beschermplaat onder de tank losgeschroefd, en onderaan de tank kom ik twee schotelvormige deksels tegen. Aan die dekseltjes gaan twee kabeltjes in, en komen ook twee buisjes uit: hierachter moeten de benzinepompen zitten! Bij het doorverbinden van linker en rechter relais komt er ook spanning op de respectievelijke kabeltjes, en is er binnenin een droge 'plok' te horen. Nu nog proberen de tank helemaal leeg te krijgen zonder zelf onder de benzine te geraken. En onlangs zag ik dat een vervangpomp rond de €250 kost. Duimen maar.
Reply With Quote
Old 05-05-2011, 10:16
ook_gek ook_gek is offline
Formula Junior
Not Subscribed

heb je geen foto's van de auto, en het werk wat je aan het doen bent.
We zijn hier gek op foto's
Reply With Quote
Old 05-05-2011, 18:01
LoMax LoMax is offline
Rookie
Not Subscribed

Ziezo, de pompen liggen eruit. Slechts twee keer een klets benzine in mijn gezicht gekregen, valt nog mee. Nog geen uurtje werk. Ook met rechtstreeks spanning op de contacten doen ze alleen maar klik. Nieuwe pompjes, Bosch, besteld bij de lokale autoparts, zaterdag binnen. Alle rubber rond en op de pomp is een soort pasta geworden, vervangen zal zoekwerk worden. Binnenin waren ze behoorlijk roestig, wss lang droog gestaan. De tank zelf was nog perfect aan de binnenzijde, en nog goed dat het gat waar de pomp uitkomt zo groot is, want langs daar heb ik de plastic slang moeten losmaken die oorspronkelijk in de vulopening was gestopt om de zaak leeg te hevelen. De slang was gewoon knel komen te zitten tussen tank en een leiding die ergens binnenin zit, niet meer langs boven los te trekken.
Foto's? Telkens als er mooie foto's te maken zijn, zijn mijn handen zo vuil dat ik mijn camera niet wil vastnemen, sorry ;-)
Reply With Quote
Old 05-05-2011, 18:27
ook_gek ook_gek is offline
Formula Junior
Not Subscribed

Quote:
Ziezo, de pompen liggen eruit. Slechts twee keer een klets benzine in mijn gezicht gekregen, valt nog mee. Nog geen uurtje werk. Ook met rechtstreeks spanning op de contacten doen ze alleen maar klik. Nieuwe pompjes, Bosch, besteld bij de lokale autoparts, zaterdag binnen. Alle rubber rond en op de pomp is een soort pasta geworden, vervangen zal zoekwerk worden. Binnenin waren ze behoorlijk roestig, wss lang droog gestaan. De tank zelf was nog perfect aan de binnenzijde, en nog goed dat het gat waar de pomp uitkomt zo groot is, want langs daar heb ik de plastic slang moeten losmaken die oorspronkelijk in de vulopening was gestopt om de zaak leeg te hevelen. De slang was gewoon knel komen te zitten tussen tank en een leiding die ergens binnenin zit, niet meer langs boven los te trekken.
Foto's? Telkens als er mooie foto's te maken zijn, zijn mijn handen zo vuil dat ik mijn camera niet wil vastnemen, sorry ;-)
Jammer van de foto's, Met handschoenen werken

Heb je info over de auto zelf hoe lang die bv stil gestaan heeft. Of is dat allemaal onbekend?
Reply With Quote
Old 05-05-2011, 19:18
mavanhaasteren's Avatar
F1 veteran
Moderator

Foto's mogen ook nog na het klussen he

maar je bent flink aan het sleutelen zo te lezen, heb je een streefdatum om hem weer aan het rijden te hebben ??
Reply With Quote
Old 05-05-2011, 21:26
LoMax LoMax is offline
Rookie
Not Subscribed

Men neme een 348

Daar haal je dit schild onderaan weg, enkele schroeven met kruiskop, gaan na 18 jaar nog goed los, niks roest.

Dit is het zicht onderaan, de pomp is net gedemonteerd, twee kabeltjes loskoppelen, twee aansluitingen 'uit en retour' loskoppelen, een paar schroefjes uit het dekseltje lossen en daar komt ie. Overblijvende benzine loopt even aan je mouwen in (of op je gezicht, als je aan de verkeerde kant staat)
Aan de andere zijde van de tank, uit beeld, zit nog eens hetzelfde gat, zo'n F348 heeft idd 2 pompen.

Dit is het Bosch pompje, alle schroefjes erop waren behoorlijk roestig.

Dat pompje komt hieruit, paar kruiskopjes lossen en de zaak gaat vlot uit mekaar.

Binnenkant pomp zit behoorlijk vol roest en viezigheid

En de rubber die met een klemring rond de pomp zat, is zodanig 'verblubberd' dat hij in klodders uit mekaar valt. Dit is de beste van de twee, en de rubberen afdekkapjes op de electrische aansluitingen vielen bij demontage in kleine stukjes uit mekaar, foto maken zat er zelfs niet meer in.
Reply With Quote
Old 05-05-2011, 21:30
LoMax LoMax is offline
Rookie
Not Subscribed

Quote:
Originally Posted by ook_gek View Post
Jammer van de foto's, Met handschoenen werken

Heb je info over de auto zelf hoe lang die bv stil gestaan heeft. Of is dat allemaal onbekend?
Heeft toch ongeveer 6 jaar stilgestaan, enkele jaren in een depot, dan bij een sleutelaar die er zijn tanden op stukgebeten heeft (of gewoon heeft laten staan?), en nu is hij dan hier beland. Relatief weinig gereden, geen zichbare ongevalschade, alle electro werkt nog perfect en roest is er, behalve aan de schroeven op de benzinepomp en de wielbouten, niet te bespeuren. Goed voor een 92er toch.
Reply With Quote
Old 05-05-2011, 21:34
LoMax LoMax is offline
Rookie
Not Subscribed

Quote:
Originally Posted by mavanhaasteren View Post
Foto's mogen ook nog na het klussen he

maar je bent flink aan het sleutelen zo te lezen, heb je een streefdatum om hem weer aan het rijden te hebben ??
Ziezo, foto's na het klussen. Streefdatum? Zaterdagavond/zondagmiddag ;-)
Alhoewel, de pompen komen zaterdag toe, maar de rubbers voor rond het pomplichaam moet ik nog opsporen. Waarschijnlijk zitten die ook wel in een andere automerk, ik heb niet de indruk dat dit F-parts zijn. Alfa, Lancia, als iemand de gouden tip heeft, dan hoor ik het graag.
Reply With Quote
Old 05-05-2011, 23:32
mavanhaasteren's Avatar
F1 veteran
Moderator

Quote:
Ziezo, foto's na het klussen. Streefdatum? Zaterdagavond/zondagmiddag ;-)
Alhoewel, de pompen komen zaterdag toe, maar de rubbers voor rond het pomplichaam moet ik nog opsporen. Waarschijnlijk zitten die ook wel in een andere automerk, ik heb niet de indruk dat dit F-parts zijn. Alfa, Lancia, als iemand de gouden tip heeft, dan hoor ik het graag.
ziet er goed uit je 348.

de onderdelen zijn inderdaad wel erg slecht uit
Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules