Assicuro  

Go Back   F-Chat.eu > Nederland/België > Technische Zaken > 348/355

Reply

Thread Tools
Old 05-10-2014, 22:06
Rol@nd Rol@nd is offline
Karting
Not Subscribed

Default Electr. cabrio-dak F355 Spider: slopen?

Het dakje in mijn 1998 F355 Spider sluit (en sloot) en opent soms niet goed. Bij openen moet ik handmatig de middelste stang over het eerste scharnier helpen tillen, anders komt ie daar klem te zitten en sluit ie niet. Verder doet ie het dan goed. Bij sluiten heb je soms dat het proces tot drievierde goed gaat, maar in de laatste fase kan het dakje zich dan net niet ver genoeg uitstrekken, waardoor je hem dan ook nog niet handmatig het laatste stukje kunt aantrekken en sluiten.
Laatst is er naar gekeken, maar het is moeilijk bij dit systeem om met zekerheid te zeggen wat er aan de hand is. Uiteraard zijn de vloeistofniveaus van de hydraulische cilinders (vier stuks) in orde. Ook lijkt de electronica in orde. Het lijkt er op, dat de voor twee cilinders (dus de eerste bij het openen c.q. de laatste bij het sluiten) te weinig kracht meer hebben.
VRAAG: zijn jullie het daar mee eens, of denken jullie aan andere dingen?

Als dat laatste het geval is, dan zou dat mogelijk een zo duren reparatie kunnen zijn, dat ik dat er niet voor over heb. Daarom loop ik nu met het radicale plan, om te kijken of het mogelijk is om de electronica van het dak uit te zetten, én de hydraulische cilinders los te maken, zodat feitelijk het hele dak handmatig op en neer kan gaan. In theorie althans... Want is dat ook zo? Als er geen electronica en hydraulica meer in zit, is het dak dan wel 'stijf' als je hem dicht hebt? (ja toch, want dan trekt ie zich toch gestrekt naar voren?) En opvouwen (openen) moet dan toch ook geen probleem zijn?
VRAAG: zijn jullie het er mee eens, dat het dak ook handmatig goed functioneert zonder electronica en hydraulica?

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen. Ik zie jullie adviezen en tips graag tegemoet.
Reply With Quote
Old 14-10-2014, 11:32
Ajax Ajax is offline
Karting
Not Subscribed

Had je hier al een antwoord op gevonden Roland?
Reply With Quote
Old 14-10-2014, 20:26
Rol@nd Rol@nd is offline
Karting
Not Subscribed

Ik had een tip ontvangen om eens op een ander forum ook te kijken, maar verder niet. Dat ga ik binnenkort eens doen en dan nadenken wat ik er mee aanmoet.
Reply With Quote
Old 23-10-2014, 21:19
Rol@nd Rol@nd is offline
Karting
Not Subscribed

Het probleem is opgelost. Ik had inmiddels vaker gelezen van F355 Spiders waarvan het dak niet meer goed sloot, en waarbij ook na reinigen van de hydraulische cilinders het probleem niet was verholpen. Maar in ieder geval is in mijn geval het probleem gevonden en opgelost:

Als je het dak sluit, dan trekt het systeem eerst het schaarmechanisme in fase 1 naar achteren. Daarna in fase 2 trekt het systeem het eerste en het tweede schaarmechanisme verder naar beneden. En daar gaat het fout! Er moet onderaan (en dat kun je gewoon zien) een 'vork' over/in een dik rond buisje vangen. Als ie dat niet doet, en de vork schiet bijv. onder of over het buisje, dan zal het dak wel sluiten, maar zal ie niet meer goed openen. Het probleem is dat hier blijkbaar speling op het systeem komt of standaard zit en dat dus de vork soms niet meer goed in het buisje hapt. Wij hebben geprobeerd of een van de vele bouten instelbaar was, maar dat was niet zo of hielp niet. Als oplossing hebben we de bovenste punt van de vork een fractie afgeslepen en wat ronder gemaakt, zodat deze nu wel precies hapt in het buisje. Nu sluit het dak zoals het hoort, maar vindt ie daar dus ook de steun en richting als ie weer opent. Probleem van dat ie de laatste tien cm niet haalt of scheef uitkomt is daarmee dus opgelost! Simpel en doeltreffend.
Mijn monteur had als alternatief om de vork halverwege in te zagen, iets krom te buigen, en de snede weer te lassen, want als ie een halve cm schuiner omhoog komt te zitten, werkt het ook weer.

p.s. In de middenconsole zit de handmatige bediening van het systeem verstopt, die de normale knop voor openen/sluiten overruled. Hiermee kun je het systeem dus bewerken en testen.
Reply With Quote
Old 23-10-2014, 21:35
Ajax Ajax is offline
Karting
Not Subscribed

Netjes beschreven Roland! Heb je een mogelijkheid om je bewerking met foto's te laten zien?
Reply With Quote
Old 24-10-2014, 18:29
Rol@nd Rol@nd is offline
Karting
Not Subscribed

Een foto van het raammechanisme, en in het bijzonder de 'vork' (groen) en het 'buisjes' (rood) is te zien op http://www.f355autoverhuur.nl/img/20...355-spider.jpg.
Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules