Anamera  

Go Back   F-Chat.eu > Nederland/België > Technische Zaken > 348/355

Reply

Thread Tools
Old 20-11-2011, 00:34
Andretti Molletti Andretti Molletti is offline
Karting
Not Subscribed

Default Mijn 348TS sleuteltopic

Ik zal proberen in dit topic het sleutelwerk aan mijn Ferrari 348TS bij te houden en te omschrijven zodat andere Ferrari (348) eigenaren er ook wat aan hebben en er evt op terug kunnen vallen.
Reply With Quote
Old 20-11-2011, 00:37
Karting
Not Subscribed

Vorig jaar toen ik mijn 348 kocht heb ik al een heleboel gesleuteld en "geoptimaliseerd".
Even een paar kleine dingetjes die ik toen heb gedaan.
Wat is het toch allemaal mooi gemaakt bij Ferrari!
Eerst een kleine olielekkage aan het nokkenasdeksel links gemaakt:

Nieuwe pakking ertussen:

En het gasstangenstelsel gesmeerd... niet zomaar een kogelkopje maar in een huis met afstelbare schroefdop om de speling te minimaliseren!!

Schroefdopje erin, vastdraaien en een fractie terugdraaien en dan borgen.

Motornummer is goed verstopt:

En een nieuw luchtfilter was ook wel eens fijn:

De boel in elkaar gezet en afgebouwd... en gestart .... WOOOW wat een geluidje met die Capristo!!!!
En dat was nog onbelast. Als het lukt eerdaags een proefritje maken, heb er onwijs veel zin in!!!
Ferrari4ever
Reply With Quote
Old 20-11-2011, 00:41
Alfer's Avatar
Alfer Alfer is offline
F1 rookie
Gold Subscribed

Dre, geweldig mooie foto's erg duidelijk. Dit wordt een leuke draad.
Succes, Menno
Reply With Quote
Old 20-11-2011, 00:41
Karting
Not Subscribed

Aha ik zie net dat op 9 mei mijn poetsbrug bezorgd werd:

Nou hij staat er op hoor.. je kan wel zien waar de motor zit :mrgreen:
De Ferrari 348 is zo breed dat de brug er dwars onder moet!
ik heb een klein beetje verstevingsbeton op de vloer moeten storten dus dat moet eerst een paar dagen drogen en dan kunnen we weer verder.
Reply With Quote
Old 20-11-2011, 00:43
Karting
Not Subscribed

Op 8 juni was de grote beurt klaar! (Volgens mijn logboek/dagboek)
... een engine-out service kost een maand.
Alles is gebeurd, D-riem, multiriemen/olio motori/olio cambio/koelvloeistof/ rem+koppelingsvloeistof alle filters etc etc...
Net een heerlijk ritje gemaakt... als eerste naar mijn collega's bij het wegenwachtstation en die waren het allemaal eens: hij loopt mooi!
Moet zeggen dat ik het wel gemist heb hoor: Ferrari rijden!!
Eerdaags de airco weer laten vullen en nog wat details, zoals wassen, maar voorlopig kunnen we weer heerlijk toeren!
Reply With Quote
Old 20-11-2011, 00:47
Alfer's Avatar
Alfer Alfer is offline
F1 rookie
Gold Subscribed

Dre, ik zag je post omtrent de stuurnaaf verlenging en zag dat de centrale moer zelfde is als mijn 328............... ik ben naarstig op zoek naar en dop waarmee ik deze moer kan verwijderen. Bij mijn Alfetta GTV en SZ had ik een gewone moer maar deze dop lijkt nergens in de reguliere handel verkrijgbaar of voor veel geld bij Superformance.

Ben je morgen bij Auto Italie in Houten (op de hoek voor jou)?
Reply With Quote
Old 20-11-2011, 00:51
Karting
Not Subscribed

28 juli heb ik nwe remblokken geplaatst, daags daarna nieuwe banden

Beschrijving volgt nog.
Attached Images
File Type: jpg tyreshop.jpg (66.6 KB, 274 views)
Reply With Quote
Old 20-11-2011, 00:57
Karting
Not Subscribed

Alfer ik PB je even, ben niet in Houten maar woon er in de buurt!
Reply With Quote
Old 20-11-2011, 22:50
jeka jeka is offline
Formula Junior
Not Subscribed

Dit is een hele leuke en handige thread. Mooie ruime sleutelplek trouwens. Het geeft veel voldoening om veel zelf te doen vind ik. Ik vind de techniek ook vaak mooi uitgevoerd ondanks dat je soms het tegenovergestelde leest.
Reply With Quote
Old 20-11-2011, 23:49
Karting
Not Subscribed

Leuke reacties, dank !!
Alfer heb ik even mee gepbt.
Jeka: je hebt helemaal gelijk, alles is erg mooi uitgevoerd en gemaakt en het is echt wel build quality! Ik heb een ruime sleutelervaring en kom zelden zulks moois tegen
Voordeel van Ferrari is dat men er over het algemeen zuinig op geweest is, iig genoeg onderhoud in gestopt heeft en dat het weinig km heeft gelopen.
Ik ben zelf docent autotechniek bij de ANWB en doe dus graag dingen zelf. Heb bijna 2 jaar geleden een huis met dubbele garage gekocht voor de auto hobby en moest door recente rugproblemen de race auto/drift auto en spider verkopen omdat sleutelen niet echt goed meer ging helaas. Ik heb dus deze Ferrari 348TS terug gekocht als rij auto.
Bijgaand nog een fotootje van de garage zoals deze nu gevuld is (zal Alfer wel kunnen waarderen )
Attached Images
File Type: jpg 2i27mdf.jpg (76.4 KB, 250 views)
Reply With Quote
Old 21-11-2011, 00:07
Karting
Not Subscribed

Remblokken vervangen.
In maart 2011 heb ik nieuwe remblokken gemonteerd.
ik heb gekozen voor Ferodo DS Performance omdat ik net even beter wilde dan standaard, maar geen overkill met risico op piepen. Er was redelijk recent een nieuwe compound uit en volgens de verkoper was dat wel een goed compromis voor op straat. Zelf had ik al met DS 2500 en 3000 gereden maar vond ik die niet fijn omdat je die eerst warm moet remmen. Deze compound zou daar geen last van hebben (en dat klopt achteraf gezien ook!).
PS deze compound heb ik op de vooras, achter heb ik de originele Galfer blokken nog.

Demonteren van de remblokken gaat met een schroevendraaier door de veer in de scijf en dan naar beneden drukken zodat de veer aan de bovenzijde los springt (schijf even vasthouden).

Daarna met een waterpomptang langzaam de oude remblokken terugduwen. Let erop dat ALS er remvloeistof ooit is bijgevuld dat er kans bestaat dat het reservoir overstroomt! Immers de vloeistof in de klauw wordt terug gedrukt het systeem in. Zorg dat de zuigers geheel de klauw ingedrukt zijn.

Vervolgens even opletten op de draairichting van de remblokken (dit is nog de oude). Beste is één remblok per keer te vervangen en telkens als er één nieuwe blok in zit even te remmen zodat de nieuwe blok aanligt op de schijf.

Nu kan de nieuwe remblok in het kopervet gezet worden: op de kopse kanten die in de klauw glijden (ook de klauw daar even schoonpoetsen met remmenreiniger en perslucht) en achterop de remblok, maar alleen als er geen speciale coating opzit tegen piepen!!
Ik realiseer me nu dat deze foto's nog zijn van de achterremmen welke ik niet vervangen heb alleen schoongemaakt en ingevet omdat ze wat piepen.

Zo, als laatste natuurlijk even met de schroevendraaier de veren terug zetten en daarna ALTIJD een paar keer op de remtrappen om de blokken aan te leggen zodat je direct bij het wegrijden "pedaal"hebt. Doe je dat niet dan trap je de eerste keer door de rem... met alle gevolgen van dien.
Oja, en handen wassen :-D

Last edited by Andretti Molletti; 21-11-2011 at 00:15..
Reply With Quote
Old 07-12-2011, 20:08
Karting
Not Subscribed

Afgelopen zomer ook diagnose gesteld op de clima...

van:

naar:

Was een pittige, maar na wat huiswerk:

Had ik vrij snel door waar de storing zat, in connector 46... en gevonden na wat speurwerk...

De gemeenschappelijke sensormassa (die dus niet aan de echte massa hoort te zitten!) zorgde voor een storing omdat er een aansluiting van het alarm bij was gezet door de ... Officiële SCM erkende inbouwer, want de certificaten zaten erbij.....
Maar eind goed al goed, na een heftige proefrit was de clima weer goedgekeurd :-D
Reply With Quote
Old 07-12-2011, 20:19
Alfer's Avatar
Alfer Alfer is offline
F1 rookie
Gold Subscribed

Knap werk van jou en minder van de SCM gecertificeerde onderneming. Aldus heeft de AC al erg lang niet goed gefunctioneerd begrijp ik. In mijn 328 werkt de AC prima maar is een soort aan of uit geval, jij kan hem dus al op een temperatuur instellen.

Leuker dan lezen over F modelletjes, dit is het echte werk vooral bij storm en regen!
Reply With Quote
Old 07-12-2011, 21:44
jeka jeka is offline
Formula Junior
Not Subscribed

Dat zijn de leuke oplossingen: puzzelen, vinden en oplossen zonder dat het verder iets kost. Leuke okergele GT trouwens met zo te zien lichtmetalen GTA velgen. Ik had 25 jaar geleden een okergele 1300 GT (uit 1969 met staande pedalen), er komen opeens weer allerlei herinneringen boven.
Reply With Quote
Old 09-12-2011, 00:56
Karting
Not Subscribed

Thumbs up

Gaaf Jeka,mijn Giallo Ocra is ook uit 1968 en natuurlijk staande pedalen!
Ik heb er inmiddels een Intrax demper setje onder en een 2 liter motor. Rolkooi en 75TS remmen (Brembo geventileerd) aan de voorzijde. Serieus trackday apparaat maar ik heb er de laatste jaren te weinig mee gereden (laatst in 2010 op CPZ het Alfaweekend).
Overigens is dit wel de auto die blijft ... mijn auto is zeg maar... we hebben samen al zoveel meegemaakt en overleeft dat deze boven de Ferrari staat
Reply With Quote
Old 12-12-2011, 20:20
Karting
Not Subscribed

11-12-2011
Het laatste ritje voor 2011... heerlijk nog gauw even getoert en genoten van die V8 brul, die schop in mijn rug.. Het is absoluut een haar, ze daagt je uit en je moet gasgeven... ze moet brullen... maar als je dat niet doet dan is ze ook vrolijk, snort ze zachtjes in je oor en is ze rustig en geduldig.. wachtend op jou.. op dat moment dat je haar streelt met je rechtervoet.. en dan wordt ze weer gretig!!! Balans is een goede eigenschap, ondanks het vochtige weer heeft ze heel veel grip en balans in de bochten.. auto's van 20 jaar jonger houdt ze nog moeiteloos bij.. haar figuur is nog steeds oogverblindend...Ja het is een zij en ze is prachtig in alle opzichten!!

Ik heb haar ook nog even gewassen en het mogelijke zout eraf gespoeld.. Haar sensueel afgedroogd en klaar gemaakt voor de winterslaap....
Nu staat ze binnen naast haar maatje, haar moeder.. Alfa Romeo.. Lekker even een paar dagen drogen en dan het dekentje erover om lekker te slapen tot de lente!

Daar staat ze dan warm in de garage...
Reply With Quote
Old 12-12-2011, 20:29
Erikderaaf's Avatar
Erikderaaf Erikderaaf is offline
F1 rookie
Gold Subscribed

Mooi verhaal! Dat gezelschap in de garage mag er ook wezen!

Lichte offtopic: wat is je ervaring met die poetsbrug? ivm ruimtegebrek is dat het enige type wat bij mij in het hok zou passen. Ben alleen een beetje bang voor de puntbelastingen op de vloer...
Reply With Quote
Old 12-12-2011, 21:08
Fonias Fonias is offline
Formula Junior
Not Subscribed

Haha, leuk verhaaltje.
Heeft ze ook een naam?
Reply With Quote
Old 12-12-2011, 21:11
Alfer's Avatar
Alfer Alfer is offline
F1 rookie
Gold Subscribed

Ontroerend en uiterst begrijpelijk.
Reply With Quote
Old 12-12-2011, 21:54
jeka jeka is offline
Formula Junior
Not Subscribed

Slaap lekker, tot in de lente. Sneeuwwitje zou ze kunnen heten, ze wordt in de lente wakker gekust door haar Giallo Ocra prins...
Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules