Dino Service  

Go Back   F-Chat.eu > Nederland/België > Kletspraat

Reply

Thread Tools
Old 27-07-2013, 01:13
wpbekker wpbekker is offline
Formula Junior
Not Subscribed

Default Gaat F-chat.eu teloor?

Beste f-chatters,

In het draadje over de Modena Trackdays (een evenement dat het hoofd altijd weer boven water weet te houden), trof ik onlangs een hoop mails aan over de dreigende ondergang van f-chat.eu. Leden die zich beknot voelen in hun enthousiasme, moderators die het niet meer zien zitten, liefhebbers die overstappen op andere sites. Tijd voor een partijtje zelfreflectie van de betrokkenen, zo lijkt me.

Ooit meldde ik me aan bij f-chat.eu en mijn verhalen werden met enthousiasme ontvangen. Ik werd zelfs uitgenodigd om, op basis van mijn schrijfselen op dit forum, te gaan schrijven voor de Gli Amici. Maar ik leerde dit forum ook op een andere manier kennen. Toen ik mij wegens ziekte afmeldde als begeleider op het f-chat parkeerplaatsje tijdens Auto Moto Italia werd ik door Robert bijkans door mijn pc getrokken. Toen ik mijn enthousiasme voor Italiaans automobilisme op een bredere manier wilde uitdragen, werden mijn posts verwijderd. Als ik af en toe een gepeperde mening kenbaar maakte, kwam me dat op een pittige PM discussie te staan. Uiteindelijk bekroop mij het gevoel dat ik op deze chatsite als eigenaardige zeikerd te boek sta. Ik weet niet of het zo is, maar zo ja, dan zij het zo. Ik ben hierdoor in ieder geval wel mijn enthousiasme voor deze chatsite verloren.

Ik ben ervan overtuigd dat f-chat.eu in het leven is geroepen om gepassioneerde Ferrari-liefhebbers bij elkaar te brengen. En juist omdat ze gepassioneerde Ferrari-liefhebbers zijn, zul je te maken krijgen met gepeperde uitspraken, vreemde gedachtespinsels en opmerkelijke meningen. Iemand die een site als deze opzet, moet daarvan weet hebben. Ervoor zorgen dat het allemaal fatsoenlijk en betamelijk blijft is logisch, maar laat mensen die de intentie hebben fatsoenlijk te zijn gewoon in hun waarde en gooi allerlei achtelijke en kinderachtige regeltjes overboord! Heel vaak heb ik me dood geërgerd aan moderators die krampachtig de regels toepasten terwijl ze in het dagelijks leven uitstekend gezelschap vormden. Hoe kan een chatsite er ooit de oorzaak van zijn dat een dergelijke scheefloop in persoonlijke omgang ontstaat, terwijl we allemaal dezelfde passie delen??

Ik vind dat f-chat veel te krampachtig en ingewikkeld doet (of heeft gedaan) en dat iedereen zich vanaf nu gewoon vrij moet kunnen voelen om de passie te delen met medeliefhebbers. Dan krijgen moderators wellicht weer meer zin om zich weer in het avontuur te storten en voelen leden zich weer eens een beetje serieus genomen.

Dit bericht bevat zoals je kunt lezen een duidelijke en gepeperde mening. Mocht het verwijderd worden, dan verbaast me dat hogelijk maar schroom dan als moderator ook niet om mijn account én mijn posts te verwijderen. In alle andere gevallen blijf ik graag lid van dit forum.

Vriendelijke groet,
Wouter Bekker

Last edited by wpbekker; 27-07-2013 at 01:20..
Reply With Quote
Old 27-07-2013, 11:18
Vivado Ferrari's Avatar
Vivado Ferrari Vivado Ferrari is offline
F1 veteran
Moderator

Dat is een pittig verhaal, Wouter. En ik weet zeker dat sommige onder ons dit zeker herkennen.

Dit wordt zeker niet verwijdert, wees daar maar niet bang voor.

De site in haar huidige vorm is zeker te ingewikkeld en bekrompen. Robert heeft het opgezet en de, voor hem, belangrijke regels bepaald. Je mag stellen dat als je jaren niet "aanwezig" bent en de moderators laat aanklooien met de rug tegen de muur, wij ook de nodige frustraties hebben opgelopen.

Het mag duidelijk zijn dat de moderators en ikzelf absoluut Enorme Ferrari liefhebbers zijn. Dat stukje ontbrak aan Robert. Ferrari "liefhebber" "worden" uit commercieel belang werkt niet. Er komt een flink portie passie bij kijken.

Ik vrees dat het "beleid" de chat kompleet naar de kloten heeft geholpen en ik heb vaak meegemaakt dat men op een meeting vraagt; waar is Robert.... En dan moeten wij de boel lijmen.

Eigenlijk is het heel simpel. Er staan teveel draadjes op deze chat. 85% is gewoonweg bullsh@t. Ferrari dingetjes wat misschien leuk zijn als je pas het Ferrari wereldje ontdekt, of 5 jaar bent (Ferrari type nummers in dagelijkse leven, dat soort ongein) maar de echte Ferraristi wil meer.

Als je ziet hoeveel mensen hier zitten met al die kennis. Boeken, techniek, modellen, chassisnummers! Allemaal met passie.

We kunnen een groot gedeelte van de memberlist zeker schrappen, want op een GlfGTI1986 en een Nismo93 zitten we hier niet op te wachten.

Draadjes verwijderen en lekker basic aan de slag gaan moet toch lukken??
.com heeft ook genoeg aan de eigen Dutch sectie. Erg enthousiaste draad overigens.

Kortom, ik begrijp je kompleet, Wouter. Het zou fijn zijn als meerdere van jullie hier jullie ideeën en meningen willen delen. In iedergeval wil ik Wouter bedanken dat je de stoute raceschoentjes hebt aangetrokken en wellicht dit een mooie doorstart kan betekenen.
Reply With Quote
Old 27-07-2013, 14:41
Ben Ben is offline
Formula 3
Not Subscribed

Ik deel de mening van Wouter volledig.
Dit was (is) een forum voor de echte gepassioneerde liefhebber van het steigerend paard.
Vind ook dat iedereen hier zijn mening over wat dan ook vrij moet kunnen geven, weliswaar binnen de normale geldende fatsoens normen.
Verder mis je hier gewoon spontane activiteiten wat waarschijnlijk een gevolg is van de te strenge regels.
Begin me ook af te vragen of het bestuur van de FCN dit niet in de gaten heeft, dit forum is ten slotte ook het officiële FCN forum.
Ben benieuwd naar verdere reacties, ik zelf wil best wel weer wat actiever op dit forum worden.
Betreur het ook dat er dit jaar zelfs geen pogingen zijn ondernomen om iets aan meetings voor eigenaren / modelbouwers te doen
Voel mijzelf op dit moment meer betrokken bij de andere F forums.
Reply With Quote
Old 27-07-2013, 14:46
bigodino bigodino is offline
Formula Junior
Not Subscribed

Wat is de situatie eigenlijk? Is de site nog steeds van Robert? Wie betaalt?

Ik heb zelf eens gevraagd of ik een meeting kon organiseren, maar dat paste niet binnen de regels. Nou, dan niet toch?
Reply With Quote
Old 27-07-2013, 15:56
moriaan1's Avatar
moriaan1 moriaan1 is offline
F1 veteran
Bronze Subscribed

Het is inderdaad jammer dat het aan het doodbloeden is, maar als er weinig wordt gemeld gebeurt er niets..

Is dit het FCN forum? Lijkt me sterk, zie hier maar een zeer beperkt aantal FCN leden en begunstigers.

Wat mij betreft kan de focus wat meer richting worden gegeven.

Robert is hier al jaren niet meer aanwezig, maar hij maakt het ons nog steeds mogelijk om hier te communiceren, hij had er ook al jaren geleden de stekker uit kunnen trekken.

Overigens wil ik de moderatoren complimenteren, het is niet makkelijk om dit te blijven doen met al de verschillende regeltjes en gedragscodes..

Op .com kom ik al voordat ik hier lid werd.
Leuke club enthousiaste Hollanders met een eigen sectie.
Henk is er al jaren moderator en doet dat goed.
Ik ben van mening dat je deze sites niet met elkaar kunt vergelijken. .com is een fenomeen en de beste Ferrari-gerelateerde website op het net.

Hans
Reply With Quote
Old 27-07-2013, 17:01
mavanhaasteren's Avatar
mavanhaasteren mavanhaasteren is offline
F1 veteran
Moderator

Ik heb altijd met plezier ritten georganiseerd maar helaas werd hier bij een laatste poging de lol er vanaf gehaald. hierbij was een deel ook mijn schuld.
en ik wil zeker wel weer meetings regelen ook in samenwerking met andere leden.
Reply With Quote
Old 27-07-2013, 17:03
Ben Ben is offline
Formula 3
Not Subscribed

Hans op dit forum is ook een deel wat alleen toegankelijk is voor leden van de FCN en leden van Ascari.
Dat is het officiële forum van de FCN.
Weet niet of jij lid bent van 1 van de 2.
Maar ook op dit forum gedeelte is eigenlijk alleen wat activiteit na een FCN evenement te zien.
En helaas is het hier nu ook al een tijdje erg rustig.
Reply With Quote
Old 27-07-2013, 17:07
berrie355 berrie355 is offline
Formula Junior
Not Subscribed

Zo te horen is iedereen het wel aardig met elkaar eens, dus mijn gedachtegang is dat het wel goed komt met dit forum. En uiteindelijk moest deze discussie/draad er wel van komen en is het alleen maar goed dat het gebeurd.
Hetgeen iedereen uitspreekt is in ieder geval de passie voor het merk.

Uitspraak Vincent;
Ferrari "liefhebber" "worden" uit commercieel belang werkt niet. Er komt een flink portie passie bij kijken.
Berrie; Dat misschien niet, maar het kan zeker samengaan! Dus liefhebber zijn en er toch een commercieel belang bij hebben. Zou jij moeten weten. ;-)

Uitspraak Ben:
Betreur het ook dat er dit jaar zelfs geen pogingen zijn ondernomen om iets aan meetings voor eigenaren / modelbouwers te doen
Berrie; Inderdaad Ben, dat mis ik ook. De afgelopen 2 jaren hebben eerst de modelbouwers bij mij bij elkaar gekomen en afgelopen jaar zelfs een meeting 1:18 (of anders) en 1:1. Was erg leuk en volgens mij delen meerdere die mening.
Wat weerhoud ons ervan weer 's iets te organiseren??
Reply With Quote
Old 27-07-2013, 17:23
fransgoud fransgoud is offline
Formula 3
Not Subscribed

Wat voor mijzelf een drempel is om foto's van (FCN)evenementen te plaatsen, is de regel voor het wegpoetsen van de kentekens.
Ik ben daarover een keer aangesproken door de moderators, dat het opeens niet meer mocht. De reden was dat eigenaren hierover hadden geklaagd.
Als eigenaar van een F, of een andere bijzondere, exclusieve (sport) auto weet je dat je alle aandacht krijgt. dan weet je dat er mensen zijn die er foto's van maken en ze zullen posten op een spotsite of wat dan ook.
Waarom gaan sommige eigenaren er zo krampachtig mee om?

Inderdaad zoals Vincent al geschreven heb, is het forum veel te vol met draadjes.
Waarom al die buitenlandse dingetjes, zelfs wereldwijd? Terwijl er nooit wat op gepost word?
Het is een F-forum, waarom een draad Lamborghini? (Ook al zijn dat ook mooie auto's)

Zoals een paar berichten hierboven al is aangehaald, wie betaald de site en wie heeft de "touwtjes" in handen? Als Robert hem van de hand gedaan heeft, waarom kunnen we de boel dan niet gewoon aanpassen, afslanken, regels wijzigen enz enz?
Reply With Quote
Old 27-07-2013, 18:25
Alfer's Avatar
Alfer Alfer is offline
F1 rookie
Gold Subscribed

Complimenten aan Wouter, de spijker op zijn kop! Middels deze site heb ik veel andere liefhebbers ontmoet en als bezitter die graag zelf knutseld zoek je contact met andere bezitters via een site als deze. Ik heb tot verleden jaar behoorlijk wat knutsel avonturen gepost en over leuke evenementen gechat en een rit mede georganiseerd. Ik begrijp ook niet waarom het allemaal niet meer gebeurt terwijl we het volgens mij allemaal willen: gezellige kroketten/biertje ritten en meetings.

Alle respect voor de moderators maar wel dient er antwoord te worden gegeven op de reeds 2x boven gestelde vraag of Robert nog eigenaar en spelbepaler is en wie de kosten van de site draagt.

Hartelijke groet,
Menno
Reply With Quote
Old 27-07-2013, 20:09
Vivado Ferrari's Avatar
F1 veteran
Moderator

Robert is nog eigenaar en betaald dus ook. Maar doet er niets meer mee. Inmiddels al een paar jaar al niet. Ik zelf heb al zeker 3 jaar niets meer vernomen van hem.

Ik zie zelf F-Chat graag opbloeien. Stel dat we het meer "basic" kunnen maken en gewoon onderling een aantal ritjes rijden. Gewoon mooie routes rijden. We hebben al aardig wat mooie routes uit de vroege meetings, ik noem maar wat. Dan zijn we al een heel eind.

Al die troep er inderdaad uit. Pech voor de buitenlanders, maar die zie je nu ook niet.

Die zou mooi zijn. Simpele draadjes en daar lekker je Ferrari hart luchten

Bijvoorbeeld;

Ferrari (techniek, historie, foto's)
Ferrari F1
Ferrari Corse
Ferrari in miniatuur
Ferrari in literatuur
Ferrari meetings & events

Is maar een voorbeeld. Wordt een flinke klus, maar als we zo weer lekker op een leuke manier verder kunnen/willen. Waarom niet?

Kom maar met ideeën
Reply With Quote
Old 27-07-2013, 20:58
Alfer's Avatar
Alfer Alfer is offline
F1 rookie
Gold Subscribed

Vinvent, dat is alles prima maar het kan wel eens wat moeite kosten om voldoende eigenaren terug of erbij te krijgen. Voor ritten geen probleem omdat kleinschaligheid ook z'n charme heeft maar voor de technische draadjes is het natuurlijk prettig om problemen met de ervaring van mede eigenaren te kunnen aanpakken en bespreken.

Let wel, je hoeft echt geen eigenaar te zijn om in de pret te delen maar op dit moment is het aantal eigenaren op deze site wat mij betreft te beperkt.

Als er met regelmaat een leuke rit zal zijn komen eigenaren waarschijnlijk vanzelf want dat is waarom ze zo'n ding hebben. Ik vind een georganiseerde rit altijd leuker dan alleen toeren. Er zijn er hier diverse (inclusief ik zei de gek) die een ritten kunnen uitzetten en organiseren. Het enige dat lastig en tijdrovend is is een routeboek maar voor mij hoeft dat niet als we met 10 auto's of minder zijn.
Reply With Quote
Old 27-07-2013, 21:07
Vivado Ferrari's Avatar
F1 veteran
Moderator

Daar heb je een punt, Menno. Het zal inderdaad tijd nodig hebben.
Reply With Quote
Old 27-07-2013, 22:20
jeka jeka is offline
Formula Junior
Not Subscribed

Ik check deze site nog steeds regelmatig. Het was altijd een leuk, enthousiast en sympathiek groepje. Volgens mij is het een kwestie van weer een paar leuke ritjes organiseren en dan komt het vanzelf weer denk ik. Ritten hoeven wat mij betreft niet over georganiseerd te zijn. Gewoon ergens afspreken, een rondje sturen en wat drinken. Daar beleef ik in ieder geval veel plezier aan en daar draait het om. Geen beperkingen maar mogelijkheden!
Reply With Quote
Old 27-07-2013, 22:35
Formula Junior
Not Subscribed

Quote:
Originally Posted by moriaan1 View Post
Robert is hier al jaren niet meer aanwezig, maar hij maakt het ons nog steeds mogelijk om hier te communiceren, hij had er ook al jaren geleden de stekker uit kunnen trekken.
Dan had hij dat lekker moeten doen. In plaats daarvan heeft hij ervoor gekozen om met de stille trom te vertrekken en zijn 'kindje' compleet met bekrompen regelement achter te laten bij een stel moderators die volkomen ten goeder trouw hun stinkende best deden om zijn 'gedachtengoed' te bewaken. Maar hee, we hebben het hier niet over een groot visionair á la Nelson Mandela. We hebben het hier over een mannetje dat vrijwel niemand ooit ontmoet, laat staan gesproken heeft. Leuk dat hij dit heeft opgezet hoor, maar ik laat mijn passie niet inperken door de verzinsels van een mij totaal onbekende provinciaal. Ik hoop dat f-chat.eu naar een hoger plan kan worden getild zodat het serieus kan worden genomen in dit wereldje.

Last edited by wpbekker; 27-07-2013 at 22:40..
Reply With Quote
Old 27-07-2013, 23:05
sharknose67's Avatar
sharknose67 sharknose67 is offline
F1 veteran
Silver Subscribed

Quote:
Originally Posted by wpbekker View Post
Dan had hij dat lekker moeten doen. In plaats daarvan heeft hij ervoor gekozen om met de stille trom te vertrekken en zijn 'kindje' compleet met bekrompen regelement achter te laten bij een stel moderators die volkomen ten goeder trouw hun stinkende best deden om zijn 'gedachtengoed' te bewaken. Maar hee, we hebben het hier niet over een groot visionair á la Nelson Mandela. We hebben het hier over een mannetje dat vrijwel niemand ooit ontmoet, laat staan gesproken heeft. Leuk dat hij dit heeft opgezet hoor, maar ik laat mijn passie niet inperken door de verzinsels van een mij totaal onbekende provinciaal. Ik hoop dat f-chat.eu naar een hoger plan kan worden getild zodat het serieus kan worden genomen in dit wereldje.
Over het algemeen heb je helemaal gelijk Wouter. Het té bekrompen regelement is de reden dat ik, na een hele leuke tijd hier op de site, er de brui aan gegeven heb.

Maar om nou te beweren dat .eu niet serieus genomen kan worden in het wereldje dat gaat me een beetje te ver. De technische sectie was er toch één waar geen ander NL talig forum(deel) tegenop kon. En zoals Menno terecht zegt komen de techneuten wel terug als er wat meer te doen is op en met de site. Het was altijd leuk om het aantal bezoekers explosief te zien stijgen na een meeting.

Ik denk dat we hier ook de mogelijkheid moeten krijgen om bij mooi weer een oproep voor een leuk ommetje te doen. Niks protocollen of uitgebreid routeboek, gewoon effe bakkie leut, achter elkaar aan toeren (dan zal de oproeper natuurlijk wel iets in gedachten moeten hebben) en een broodje kroket als lunch.

En voor een leuke rit organiseren ben ook ik best nog wel te porren.

Wat betreft de opzet van de site denk ik dat je die gewoon moet laten zoals 'ie is. Geen moeite steken in het ombouwen, hooguit wat opschonen. De oninteressante draadjes sterven vanzelf af. Members die al tijden niet meer online zijn geweest er lekker afflikkeren, beter een klein aktief clubje dan een mega bestand waarvan 3/4 niet aktief is.
Reply With Quote
Old 27-07-2013, 23:21
wesleyruytrmn's Avatar
wesleyruytrmn wesleyruytrmn is offline
F1 veteran
Moderator

Heren, de site kan op 1 manier gered worden. Dat is de "rechten" overnemen/kopen van Robert....

Dan heeft diegene wel een geweldige schat aan informatie op de site. En zeker genoeg enthousiaste mensen die de site, onder minder strenge regels, een groot.succes kunnen maken.

Het knaagt aan me om alle draden met regeltjes van Robert en andere feiten van achter de schermen openbaar te maken. Dan gaan héél veel mensen snappen dat zoals Wouter als zei, de moderators online krampachtig zijn, maar in real life erg geschikte peren zijn. Het zal zooo veel duidelijkheid geven...

Last edited by wesleyruytrmn; 27-07-2013 at 23:26..
Reply With Quote
Old 27-07-2013, 23:23
Formula Junior
Not Subscribed

Ik zeg niet dattie niet serieus wordt genomen. We stellen met elkaar vast dat het doodbloedt. Dat gebeurt alleen wanneer steeds minder mensen de chatsite gaan bezoeken. Als de site dus verbeterd wordt, zou een logisch gevolg moeten zijn dat meer gepassioneerden hem weer gaan volgen en hem dus ook weer... serieus gaan nemen. Snappie?

Last edited by wpbekker; 27-07-2013 at 23:27..
Reply With Quote
Old 27-07-2013, 23:24
Formula Junior
Not Subscribed

Quote:
Originally Posted by wesleyruytrmn View Post
Heren, de site kan op 1 manier gered worden. Dat is de "rechten" overnemen/kopen van Robert....
Mijn zegen heb je.
Reply With Quote
Old 27-07-2013, 23:24
sharknose67's Avatar
sharknose67 sharknose67 is offline
F1 veteran
Silver Subscribed

Quote:
Originally Posted by wpbekker View Post
Ik zeg niet dat het niet serieus wordt genomen. We stellen met elkaar vast dat het doodbloedt. Dat gebeurt alleen wanneer steeds minder mensen de chatsite gaan bezoeken. Als de site dus verbeterd wordt, zou een logisch gevolg moeten zijn dat meer gepassioneerden hem gaan volgen en hem dus ook weer... serieus gaan nemen. Snappie?
Vanuit die hoek gezien hebbie gelijk.
Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules