Go Back   F-Chat.eu > Nederland/België > Kletspraat

Reply

Thread Tools
Old 12-11-2011, 21:50
jeka jeka is offline
Formula Junior
Not Subscribed

Thumbs up MRB vrijstelling voor oldtimers

Er is een behoorlijke kans dat een auto met een bouwjaar van 1987 en jonger toch vrijgesteld gaat worden van MRB:

http://www.nu.nl/auto/2665227/oldtim...-mrb-vrij.html

Het is nog niet duidelijk wanneer met het is in ieder geval goed nieuws (scheelt mij krap € 800,- per jaar, dat is toch meegenomen).
Reply With Quote
Old 13-11-2011, 07:59
Roger_L's Avatar
Roger_L Roger_L is offline
Formula 3
Gold Subscribed

Quote:
Originally Posted by jeka View Post
Er is een behoorlijke kans dat een auto met een bouwjaar van 1987 en jonger toch vrijgesteld gaat worden van MRB:
.
Dat zou mooi zijn ! Ik was het van de week net aan het uitzoeken omdat de mijne van 1987 is. Sinds 2 jaar haal ik hem uit de wegenbelasting in de winter, maar blijf het toch vervelend vinden omdat hij dan echt stil staat. Vroeger had je een soort strippenkaart voor oldtimers, dan kon je zelf aangeven wanneer je ermee reed, en dat betaalde je. Lijkt me een fair systeem. Oorzaak van de wijziging zijn de vele (met name) oude Mercedessen die nu het land bevolken (de 190E is de meest geimporteerde auto) om op die manier de wegenbelasting te voorkomen. Daar worden nu de echte liefhebbers de dupe van. Scheelt mij op jaarbasis 1.000,- voor die 14 dagen per jaar dat ik op de weg zit met die auto.
Reply With Quote
Old 13-11-2011, 13:16
pkiewiet's Avatar
pkiewiet pkiewiet is offline
Formula 3
Silver Subscribed

Smile

Dat zou idd niet verkeerd zijn.
Dat zou voor mij een bekroning op een langslepende kwestie zijn.
Doordat mijn 308 in 1988 op kenteken is gekomen, val ik buiten de vrijstelling.
Na een kortgeding met de RDW te hebben verloren, heb ik bezwaar gemaakt bij de belastingdienst.
Die erkend dat de auto ( van mei 1985) vanaf mei 2010 tot december 2011 onder de vrijstelling valt.
Na 31 december gaat de nieuwe wet van kracht en mag ik gewoon weer betalen....

Mensen die een 25 jaar oude auto kopen en deze op gas zetten en dagelijks gebruiken, die verzieken voor ons als liefhebbers de markt.
Straf deze doelgroep en niet de hobby-ist.!!!!
Reply With Quote
Old 13-11-2011, 15:23
Roger_L's Avatar
Formula 3
Gold Subscribed

Quote:
Originally Posted by pkiewiet View Post

Mensen die een 25 jaar oude auto kopen en deze op gas zetten en dagelijks gebruiken, die verzieken voor ons als liefhebbers de markt.
Het blijft me verbazen dat een invloedrijke organisatie als de FEHAC het niet gelukt is een oplossing te vinden met de politiek. Ik snap wel dat de provincies veel geld 'mislopen' door de op gas rijdende barrels die juist met het doel gekocht zijn deze belasting te ontduiken, maar daarmee worden de liefhebbers gewoon gepakt, en dat lijkt mij niet de bedoeling. Een strippenkaart, een maximaal kilometrage gekoppeld aan de verzekering, een electronisch kastje, alleen diesel- en gasrijders, er zijn zoveel mogelijkheden het kaf van het koren te scheiden.
Overigens is de 'wegenbelasting' in Duitsland voor een Ferrari 70 Euro......per jaar, en wegen worden er in Nederland allang niet meer alleen van betaald !
Reply With Quote
Old 13-11-2011, 18:52
Alfer's Avatar
Alfer Alfer is offline
F1 rookie
Gold Subscribed

Ook ik heb hier erg op gehoopt om van het betalen van de MRB af te zijn, het schorsen en ook het illegaal rijden in winter en vroeg voorjaar om de F niet te lang stil te laten staan. Lijkt dat we dit dus aan de PVV en de FEHAC te danken hebben!
Reply With Quote
Old 14-11-2011, 20:17
milko's Avatar
milko milko is offline
Formula Junior
F-Chat Supporter

Angry Verzieken en MRB.

Quote:
Dat zou idd niet verkeerd zijn.
Dat zou voor mij een bekroning op een langslepende kwestie zijn.
Doordat mijn 308 in 1988 op kenteken is gekomen, val ik buiten de vrijstelling.
Na een kortgeding met de RDW te hebben verloren, heb ik bezwaar gemaakt bij de belastingdienst.
Die erkend dat de auto ( van mei 1985) vanaf mei 2010 tot december 2011 onder de vrijstelling valt.
Na 31 december gaat de nieuwe wet van kracht en mag ik gewoon weer betalen....

Laten we alles wel in het juiste perspectief blijven plaatsen.
Ik vind het prachtig als iemand een 25 oude (echte auto) desnoods op LPG rijdt i.p.v. een nieuwe.
Degene die het verzieken zijn de heren in Den Haag, een auto van 25 jaar of ouder heeft al genoeg belasting op gebracht voor de overheid.
Laat ze maar eens een maatregel treffen voor alle niet Nederlandse kentekens die "dagelijks" al jaren bij ons de weg komen bevuilen met auto's die ik dagelijks naar de handel verkoop omdat ze hier geen fatsoenlijk APK meer kunnen krijgen.
Deze gasten rijden al jaren lang en betalen geen cent voor ons wegennet!
In zwitserland hebben ze daar van die mooie vignetten voor, daar kunnen ze meer mee binnen trekken dan die paar hobbyisten.
Je kunt me niet kwader krijgen dan met deze belachelijke overheidsmaatregel..... echt Hollandse bekrompenheid...Bah!!!!!!!!!!!!!!!
Reply With Quote
Old 14-11-2011, 20:56
sharknose67's Avatar
sharknose67 sharknose67 is offline
F1 veteran
Silver Subscribed

Quote:
Originally Posted by milko View Post
Laten we alles wel in het juiste perspectief blijven plaatsen.
Ik vind het prachtig als iemand een 25 oude (echte auto) desnoods op LPG rijdt i.p.v. een nieuwe.
Degene die het verzieken zijn de heren in Den Haag, een auto van 25 jaar of ouder heeft al genoeg belasting op gebracht voor de overheid.
Laat ze maar eens een maatregel treffen voor alle niet Nederlandse kentekens die "dagelijks" al jaren bij ons de weg komen bevuilen met auto's die ik dagelijks naar de handel verkoop omdat ze hier geen fatsoenlijk APK meer kunnen krijgen.
Deze gasten rijden al jaren lang en betalen geen cent voor ons wegennet!
In zwitserland hebben ze daar van die mooie vignetten voor, daar kunnen ze meer mee binnen trekken dan die paar hobbyisten.
Je kunt me niet kwader krijgen dan met deze belachelijke overheidsmaatregel..... echt Hollandse bekrompenheid...Bah!!!!!!!!!!!!!!!
AMEN!!!

In Duitsland zijn ze deels wakker geworden en hebben al de tol voor vrachtwagens. Als ik 's morgens vroeg naar mijn werk rij zie ik dat de helft van de mede-weggebruikers van origine uit PL, SK, BG, en noem ze maar op, komt. Rijden als gestoorden en inderdaad betalen; ho maar. Aanpakken die handel.
Reply With Quote
Old 14-11-2011, 21:23
Roger_L's Avatar
Formula 3
Gold Subscribed

Wikipedia:

Volgens opgaaf van het Rijk incasseert de centrale overheid over 2008 3,2 miljard euro aan motorrijtuigenbelasting. De provincie incasseert via de opcenten 1,3 miljard euro over 2008. Sinds 2000 zijn de provinciale opcenten verdubbeld in 2008. Zuid-Holland is verreweg de duurste provincie, Overijssel de goedkoopste.

Maar ook (pkiewiet):
Voor auto's ouder dan 25 jaar hoeft geen motorrijtuigenbelasting betaald te worden, zij krijgen automatisch vrijstelling op het moment dat het voertuig ouder dan 25 jaar is. Deze regeling is in 2008 aangepast. Op 1 januari 2012 wordt de vrijstellingsregeling voor voertuigen van 25 jaar en ouder bevroren. Dit wil zeggen dat alle voertuigen met een constructiedatum (dit is niet de datum van eerste toelating) van na 31-12-1986 niet meer in aanmerking komen voor vrijstelling.
Reply With Quote
Old 15-11-2011, 19:03
pkiewiet's Avatar
Formula 3
Silver Subscribed

Exclamation

Quote:
Originally Posted by Roger_L View Post
Dit wil zeggen dat alle voertuigen met een constructiedatum (dit is niet de datum van eerste toelating) van na 31-12-1986 niet meer in aanmerking komen voor vrijstelling.
Site Belastingdienst:

Vrijstelling voor personenauto's van 25 jaar en ouder
Personenauto's van 25 jaar en ouder zijn vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting. Als u een personenauto hebt gekocht die ouder is dan 25 jaar, krijgt u van ons automatisch bericht van deze vrijstelling. Krijgt u niet automatisch bericht en denkt u dat u in aanmerking komt voor deze vrijstelling? Dien dan een verzoek in bij de Belastingdienst/Centrale administratie waarin u aantoont dat de personenauto 25 jaar of ouder is. U kunt hiervoor het (buitenlandse) kentekenbewijs, een keuringsrapport of een ander bewijsstuk gebruiken.
Let op!
De vrijstelling voor personenauto's van 25 jaar en ouder vervalt per 1 januari 2012. De vrijstelling geldt dan alleen nog maar voor personenauto's die vóór 1 januari 1987 voor het eerst in gebruik zijn genomen. De datum 1e toelating zal daarbij bepalend zijn.
Dit betekent dat personenauto's die op 1 januari 2012 langer dan 25 jaar geleden in gebruik zijn genomen, onder de vrijstelling blijven vallen. Personenauto's die op of na 1 januari 1987 in gebruik zijn genomen, kunnen geen gebruik meer maken van deze vrijstelling. Een vrijstelling die is afgegeven onder de oude regeling kan dan worden ingetrokken.

Last edited by wesleyruytrmn; 15-11-2011 at 19:19..
Reply With Quote
Old 16-11-2011, 16:11
d1ablo's Avatar
d1ablo d1ablo is offline
Formula 3
Commissioner

Het één en ander is nog niet helemaal definitief... er zijn (politieke) stemmen dat de "oude regeling" van 25 jaar en ouder in stand zou moeten blijven.
Reply With Quote
Old 16-11-2011, 19:02
Alfer's Avatar
Alfer Alfer is offline
F1 rookie
Gold Subscribed

Van de FEHAC site (de organisatie die dit allemaal heeft aangekaart):
Vrijstelling blijft behouden!

Van het Binnenhof is een goede ontwikkeling te melden, waaraan de FEHAC de afgelopen maanden hard heeft gewerkt. De “bevriezing” van de vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor oldtimers, die per
1 januari 2012 in zou gaan, gaat waarschijnlijk niet door. Want er is een Kamermeerderheid voor een aangepaste regeling, waardoor er weer een verschuivende leeftijdsgrens komt. Zoals het er nu naar uitziet, gaat deze naar 30 jaar. Aan de details van de regeling wordt nog gewerkt. Op 17 november a.s. zal de Tweede Kamer er een besluit over nemen, in het kader van het Belastingplan 2012.

Hiermee wordt een regeling waartoe eind 2008 werd besloten ongedaan gemaakt. Volgens die regeling moest per 1 januari 2012 voor alle motorvoertuigen (personen-, bestel- en vrachtauto’s en motorfietsen) die vanaf die datum 25 jaar worden het volle pond aan motorrijtuigenbelasting worden betaald. De duizenden liefhebbers die één of meer klassiekers als liefhebbersvoertuig koesteren zouden hiervan de dupe worden. De datum van 1 januari 2012 was gekozen, omdat naar het inzicht van 2008 dan de kilometerheffing zou ingaan. Dan zou iedereen per km gaan betalen, maar de wegenbelasting zou vervallen.

Maar met het aantreden van het nieuwe kabinet, ruim een jaar geleden, werd duidelijk dat de km-heffing niet door zou gaan. De FEHAC heeft toen gelijk aan de bel getrokken. En dit jaar heeft de FEHAC extra vrijwilligers voor de belangenbehartiging aangetrokken. Daardoor konden we ons vaker en beter in Den Haag presenteren, bij ministeries en politiek. Dit lijkt nu de eerste vruchten af te werpen. Want de PVV pakte de handschoen op. Kamerlid Roland van Vliet kwam voor de zomer met een motie. Staatssecretaris Frans Weekers (VVD) sprak daar zijn sympathie voor uit. Maar liet het aan de Kamer over om met een voorstel tot herziening van de wet te komen. Nu ligt dat voorstel er dus. En het ziet er naar uit, dat het voldoende steun zal krijgen.

Om ook de tegenstanders te overtuigen heeft de FEHAC nog een brief met bijlagen naar de Kamer gestuurd, waarin op basis van het onafhankelijk onderzoek (AMOEBE) dat de FEHAC heeft geïnitieerd duidelijk naar voren komt, dat oldtimers totaal geen milieuprobleem vormen, door het geringe aantal en de zeer lage kilometerjaargemiddeldes.

11 november 2011
Reply With Quote
Old 16-11-2011, 19:05
pkiewiet's Avatar
Formula 3
Silver Subscribed

Thumbs up

Ik blijf hoop houden....
Reply With Quote
Old 16-11-2011, 19:13
Alfer's Avatar
Alfer Alfer is offline
F1 rookie
Gold Subscribed

Quote:
Ik blijf hoop houden....
Nou ja, het meest waarschijnlijke scenario is dus dat het per 1 januari 30 jaar oud ipv 25 jaar wordt.
Reply With Quote
Old 16-11-2011, 21:22
milko's Avatar
milko milko is offline
Formula Junior
F-Chat Supporter

Angry

Quote:
Originally Posted by Alfer View Post
Nou ja, het meest waarschijnlijke scenario is dus dat het per 1 januari 30 jaar oud ipv 25 jaar wordt.
Het is verdorie )@^%@_%&%_&%)&@+$$(geklaagd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Reply With Quote
Old 16-11-2011, 22:40
jeka jeka is offline
Formula Junior
Not Subscribed

Quote:
Originally Posted by milko View Post
Het is verdorie )@^%@_%&%_&%)&@+$$(geklaagd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Inderdaad, dan moet ik met mijn '87 toch nog 6 jaar wachten. Grrrrr...
Reply With Quote
Old 17-11-2011, 00:02
sharknose67's Avatar
F1 veteran
Silver Subscribed

Ik hoop dat ze inzien dat de regeling gewoon behouden moet blijven en op 25 jaar moet blijven. Voor mij maakt het niets uit (bouwjaar 1979) maar ik leef mee met degenen die wachten op goed bericht. Mocht er een handtekeningen actie komen dan teken ik gelijk.
Reply With Quote
Old 17-11-2011, 10:08
elentinos elentinos is offline
Rookie
Not Subscribed

Vandaag ter stemming in de Kamer:

T W E E D E K A M E R D E R S T A T E N - G E N E R A A L 2
Vergaderjaar 2011-2012
33 007 Wijziging van de Wet op de belasting van personenauto’s en
motorrijwielen 1992, de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 en enige
andere wetten (Wet uitwerking autobrief)

Nr. 10 AMENDEMENT VAN HET LID VAN VLIET

Ontvangen 15 november 2011

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
Artikel XX komt te luiden:
ARTIKEL XX
De Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 wordt als volgt gewijzigd:
A. De artikelen 28, 49 en 68 vervallen.
B. Artikel 72 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid, onderdeel b, komt te luiden:
b. die ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen, en
die, voor zover het vrachtauto’s of autobussen betreft, niet bedrijfsmatig
worden gebruikt;.
2. Er worden twee leden toegevoegd, luidende:
3. De vrijstelling, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, geldt voor
personenauto´s die op 31 december 2011 nog geen 25 jaar oud waren, niet voor
het gedeelte van de belasting dat wordt geheven ingevolge artikel 23, tweede of
derde lid. De eerste volzin is van overeenkomstige toepassing voor
bestelauto´s, andere dan bestelauto´s als bedoeld in de artikelen 24a of 24b, die
op 31 december 2011 nog geen 25 jaar oud waren.
4. De vrijstelling, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, wordt, met
inachtneming van het derde lid, mede verleend voor motorrijtuigen die niet
voldoen aan de voorwaarde dat zij ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in
gebruik zijn genomen, indien het motorrijtuig:
a. op 31 december 2011 ten minste 25 jaar oud was;
b. in 1987 voor het eerst in gebruik is genomen, en het tijdstip van eerste
ingebruikneming ten minste 26 jaar geleden is;
c. in 1988 voor het eerst in gebruik is genomen, en het tijdstip van eerste
ingebruikneming ten minste 27 jaar geleden is;
d. in 1989 voor het eerst in gebruik is genomen, en het tijdstip van eerste
ingebruikneming ten minste 28 jaar geleden is; dan wel
e. in 1990 voor het eerst in gebruik is genomen, en het tijdstip van eerste
ingebruikneming ten minste 29 jaar geleden is.

II
Na artikel XXIII wordt een artikel ingevoegd, luidende:
ARTIKEL XXIIIa
In de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 vervalt artikel 72, vierde lid,
met ingang van 1 januari 2021.

Toelichting

Deze wijziging strekt ertoe de bevriezing per 1 januari 2012 van de
vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers ongedaan te maken. In
plaats van de in het Belastingplan 2009 voorziene volledige uitsluiting van
motorrijtuigen die op de vaste datum van 1 januari 2012 minder dan 25 jaar
geleden in gebruik zijn genomen, blijft de vrijstelling verbonden aan een
algemene leeftijdsgrens. De huidige voorwaarde dat het voertuig 25 jaar of
ouder moet zijn wordt daarbij vervangen door de voorwaarde dat het
motorrijtuig ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen.
Voor nieuwe gevallen - dat wil zeggen motorrijtuigen die op 31 december 2011
nog geen 25 jaar oud zijn - strekt de vrijstelling zich daarbij niet langer uit tot
een eventuele brandstoftoeslag. Concreet zullen personenauto’s en bestelauto’s
van particulieren die rijden op diesel en LPG en de komende jaren voor het
eerst in aanmerking komen voor de oldtimervrijstelling nog wel de diesel en
LPG toeslag in de MRB betalen maar niet het basisbedrag. Tevens zullen ze
vrijgesteld zijn van de provinciale opcenten.
Voor voertuigen die op 31 december 2011 al 25 jaar of ouder zijn en op
grond van de huidige regelgeving voor de vrijstelling in aanmerking komen,
wordt een overgangsregeling getroffen. Hoewel deze auto’s nog niet voldoen
aan de termijn van 30 jaar, behouden zij ook na 31 december 2011 de huidige
vrijstelling, inclusief eventuele brandstoftoeslag. Daarnaast wordt een
overgangsregeling getroffen voor voertuigen die de komende jaren de leeftijd
van 25 jaar bereiken en bij handhaving van de 25-jaarsgrens al eerder in
aanmerking zouden zijn gekomen voor de vrijstelling. Voertuigen die in 1987
voor het eerst in gebruik zijn genomen komen na 26 jaar in aanmerking voor de
vrijstelling. Voor voertuigen uit 1988 ligt de grens bij 27 jaar, voor voertuigen
uit 1989 bij 28 jaar en voor voertuigen uit 1990 bij 29 jaar. Voor voertuigen die
voor het eerst in gebruik zijn genomen na 1990 is de algemene grens van
30 jaar van toepassing. De overgangsbepaling verliest op 1 januari 2021 haar
belang en wordt per die datum weer ingetrokken. De budgettaire effecten zijn
als volgt:
2012 2013 2014 2015 Struc.
Oldtimers naar 30 jaar 0 -3 -5 -7 -21

De dekking van dit amendement wordt voor de huidige kabinetsperiode
gevonden in de opbrengst van het amendement Huizing/Omtzigt
(Kamerstukken II 2011/12, 33 007, nr. . In 2015 vindt een weging plaats over
het beleid dat met dit amendement wordt ingezet, dit in relatie tot de benodigde
structurele dekking daarvoor. Hierop wordt teruggekomen in de eerstvolgende
autobrief (2015).

-------------------------------------

Ik vind het een aantal goede maatregelen. De verschuiving naar 30 jaar, de slechts gedeeltelijke vrijstelling voor LPG en Diesel maken dat deze maatregelen meer eer doen aan het oorspronkelijke doel: het in stand houden van cultureel erfgoed. Niet het zo goedkoop mogelijk rijden met je MB190 stinkdiesel...
Reply With Quote
Old 17-11-2011, 20:36
Alfer's Avatar
Alfer Alfer is offline
F1 rookie
Gold Subscribed

Jippie, toch nog iets beter! Mijn ouwe bak uit 1988 moet 27 jaar oud zijn om vrijstelling te krijgen........ kon erger dus.
Reply With Quote
Old 17-11-2011, 23:07
jeka jeka is offline
Formula Junior
Not Subscribed

Dat is inderdaad goed nieuws! Ik had gedacht dat de grens in 1 keer naar 30 jaar zou gaan. Mijn '87 wordt dus over 2 jaar belastingvrij, dat is nog goed te overzien. Erg goed ook dat het alleen het basisbedrag betreft en niet de toeslag voor LPG en diesel.
Reply With Quote
Old 22-11-2011, 20:45
sharknose67's Avatar
F1 veteran
Silver Subscribed

De kogel is door de kerk. De wetswijziging is goedgekeurd!!! Eindelijk eens een wijs besluit vanuit Den Haag .

http://www.nu.nl/auto/2671374/auto-3...stingvrij.html
Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules