PDA

View Full Version : FIA doet onderzoek naar Singapore 2008

wesleyruytrmn
31-08-2009, 12:45
Volgens de Braziliaanse televisiezender Globo moest Nelson Piquet vorig jaar expres crashen in de Grand Prix van Singapore. Het doel zou zijn geweest om zo een safety car-situatie af te dwingen en de kansen op een zege te vergroten voor teamgenoot Fernando Alonso.

Een woordvoerder van de FIA bevestigde vandaag (zondag) dat er "een onderzoek is ingesteld naar een vermoedelijk incident in een vorig evenement van het wereldkampioenschap Formule 1 van de FIA." De woordvoerder liet hierbij in het midden of het ging om de Grand Prix van Singapore.

In die race crashte Nelson Piquet al vrij vroeg in de wedstrijd, waardoor Fernando Alonso precies op het juiste moment een pitstop kon maken zonder al te veel tijd te verliezen. Na de safety car-situatie en een drive through-penalty voor Nico Rosberg kreeg de Spanjaard de leiding in handen en kon hij zonder al te veel moeite winnen, na als vijftiende te zijn gestart.

Eerder dit jaar kwam er een breuk in de relatie tussen Renault en Piquet, die vond dat hij erg slecht behandeld werd door het Franse team. Hij haalde vervolgens ook flink uit naar teambaas Flavio Briatore. Volgens de Braziliaan heeft Briatore absoluut geen verstand van Formule 1 en heeft hij de reputatie van Piquet geen goed gedaan.

Wat, indien de beschuldigingen waar zijn, de consequenties kunnen zijn voor Renault, is niet bekend. In het spionageschandaal van 2007, werd McLaren bestraft met een boete van honderd miljoen dollar wegens het in diskrediet brengen van de sport. Voor 'lie-gate' uit Australië eerder dit jaar werd datzelfde team voorwaardelijk voor drie races uitgesloten, eveneens wegens het in diskrediet brengen van de sport.

Globo beweert bewijs te hebben voor de beschuldiging en het onderzoek van de FIA zou door een onafhankelijk partij worden geleid.

wesleyruytrmn
31-08-2009, 12:53
Maar ja, wat als deze uitslag niet mee gaat tellen...Ik bedoel, door de bewuste crash moet Felipe naar binnen, en moet gehaast weg, en de tankinstallatie blijft vast zitten. Hierdoor gaat hij naar de laatste plek. Met een "gewone" situatie was dit nooit gebeurd.

Dit is valsspelerij door Renault. Er zijn een paar scenario's. Als Renault uit de uitslag word geschrapt, blijft Lewis kampioen. Als Renault voor het hele jaar word geschorst, blijft Lewis kampioen. Maar als de FIA vind dat de GP van Singapore niet eerlijk is verlopen en deze uit de standen trekt, of halve punten toekent, is Felipe wereldkampioen!!

Zo een vaart zal het waarschijnlijk niet lopen, maar ja toch leuk om over te speculeren.

AnthonyR
31-08-2009, 13:59
Ze zullen toch wel met hele harde bewijzen moeten komen dan :) En het lijkt mij in ieder geval heel sterk. Ook al laat je die Piquet crashen ben je niet zomaar zeker van je 1e plaats lijkt mij :)

sharknose67
31-08-2009, 16:44
Ze zullen toch wel met hele harde bewijzen moeten komen dan :) En het lijkt mij in ieder geval heel sterk. Ook al laat je die Piquet crashen ben je niet zomaar zeker van je 1e plaats lijkt mij :)

Ik denk dat dit is aangewakkerd door Piquet om een beetje wraak te nemen. Zeg nou zelf, wat heeft dit nou voor zin!!?? Stel dat Felipe alsnog tot wereldkampioen wordt benoemd, ik denk niet dat 'ie dan nog erg blij met deze titel zal zijn.

246Dino
16-09-2009, 19:27
Wat lees ik net op nusport.nl, teambazen Renault treden af dus zal het toch waar zijn :eek:

http://www.nusport.nl/formule-1/2083264/teambazen-renault-stappen-op.html

wesleyruytrmn
16-09-2009, 19:44
Tja, ik denk dat we door deze actie wel kunnen aannemen dat Piquet opzettelijk is gecrashed.

pasmaar
16-09-2009, 20:01
16 september 2009

Renault heeft toegegeven dat Nelson Piquet vorig jaar in opdracht van het team is gecrasht tijdens de Grand Prix van Singapore en heeft teambaas Flavio Briatore en hoofdingenieur Pat Symonds ontslagen. Dankzij de safety car-periode die volgde op het incident, kon teamgenoot Fernando Alonso de race winnen.

In een verklaring laat het team van Renault weten: "We zullen de beschuldigingen van de FIA aangaande de Grand Prix van Singapore in 2008 niet aanvechten. Ook delen we hierbij mee dat algemeen directeur Flavio Briatore en uitvoerend directeur Pat Symonds het team hebben verlaten. Het team zal vóór de hoorzitting van de World Motor Sport Council van de FIA op 21 september geen mededelingen meer doen."

Briatore en Symonds zouden Piquet voor aanvang van de race in Singapore de opdracht hebben gegeven om tijdens de dertiende of de veertiende ronde te crashen in bocht zeventien van het stratencircuit. Renault zou die bocht hebben uitgekozen omdat daar geen kranen staan, waardoor een ongeval op die plek vrijwel zeker tot een safety car-periode zou leiden. Alonso, die tijdens de kwalificatie een probleem met de brandstoftoevoer had en daardoor de race van de vijftiende plaats moest beginnen, begon de race ondertussen met een zeer lichte tank en was de eerste die een pitstop maakte. Vlak na de pitstop van de Spanjaard veroorzaakte Piquet een crash die, zoals Renault had gehoopt, tot een neutralisatie leidde, waardoor de tweevoudig wereldkampioen later in de race aan de leiding kwam en won.

Renault moest vandaag (woensdag) een schriftelijke verdediging indienen bij de World Motor Sport Council van de FIA, maar heeft nu dus toegegeven dat het team een coureur met opzet heeft laten crashen. Op maandag 21 september zal het team nog gehoord worden, waarna de Franse fabrieksformatie een straf zal krijgen opgelegd. Wat voor straf dat zal zijn is nog niet bekend, maar FIA-president Max Mosley gaf onlangs nog te kennen dit vergrijp vele malen erger te vinden dan de spionagezaak uit 2007, waarvoor McLaren 100 miljoen dollar boete kreeg en uit het constructeurskampioenschap werd gezet, omdat zij data van Ferrari bezat.

(bron: gpupdate.net)

dcpixels
16-09-2009, 20:05
Ik ben benieuwd wat dat voor straf gaat worden. Zou de deelname aan de F1 voor volgend jaar in gevaar zijn?

Roike
16-09-2009, 20:16
Ik ben benieuwd wat dat voor straf gaat worden. Zou de deelname aan de F1 voor volgend jaar in gevaar zijn?

Daar komt dan ook nog eens bij dat ING aan het einde van het jaar als hoofdsponsor stopt als ik het goed heb?? Wellicht gaat het team een zeer ongewisse toekomst tegemoet..... Het is natuurlijk afwachten, wellicht probeert renault de handen zo schoon mogelijk te houden door Briatore / Symonds nu de laan uit te sturen??

Maar ja, de zaak van voorgaand jaar? Is dat nog een voorwaardelijke straf (ook spionage bij McLaren?). Zeer benieuwd hoe het allemaal gaat lopen, maar het komt zeer zeker niet ten goede van de sport!!

wesleyruytrmn
16-09-2009, 21:14

Ik denk; zeg maar DAAG DAAG tegen Renault! Die zijn we volgend jaar denk ik niet meer terug

Ron321
21-09-2009, 16:17
http://www.nu.nl/sport/2086388/renault-twee-jaar-voorwaardelijk-geschorst.html

mavanhaasteren
21-09-2009, 18:09
Flavio BriatoreDat komt er nou van als je gemene trucjes gaat uithalen. Inmiddels is algemeen bekend dat Renault F1 hun ex-tweede coureur Nelson Piquet Jr. in Singapore opzettelijk liet crashen om Fernando Alonso een overwinning te bezorgen. Teambaas Flavio Briatore werd al eerder aan de kant gezet, maar daar blijft het niet bij. De straf die het team van de World Motor Sport Council opgelegd heeft gekregen is inmiddels bekend.

Op zich komt Renault er mild vanaf, want ze worden slechts twee jaar voorwaardelijk geschorst. Oftewel, ze moeten even op hun tellen passen, dat is alles. Hoofdingenieur Pat Symonds, die ook niet meer bij het team werkzaam is, kreeg wel een ban van vijf jaar aan zijn broek. Heel wat ernstiger zijn de gevolgen voor Flavio Briatore zelf; hij wordt oneindig geschorst en mag dus nooit meer aan de slag in de Formule 1.

Het einde van de soap? Nelson Jr. kan weer wat rustiger slapen en de boze Briatore heeft iets meer tijd over om rare spelletjes met zijn jonge poesje te spelen. Iedereen gelukkig! (bron: ap)

Rosso by Raimondo
02-10-2009, 13:49
Van onze Telesportredactie 2-10-2009

AMSTERDAM - Ferrari-courreur Felipe Massa vindt dat Nelson Piquet junior hem in 2008 bestolen heeft van de wereldtitel in de Formule 1. De Renaultrijder crashte tijdens de Grand Prix van Singapore opzettelijk, zodat zijn teamgenoot Fernando Alonso de overwinning kon pakken.
Volgens Massa heeft het resultaat in Azië een cruciale rol gespeeld in de strijd om de wereldtitel, die uiteindelijk naar nipt naar Lewis Hamilton ging. De nasleep van 'crashgate' kostte Renaultbaas Flavio Briatore de kop wegens sportieve fraude. Nadat naar buiten kwam dat Piquet junior de crash opzettelijk veroorzaakte, stopte ING met onmiddellijke ingang als sponsor van het raceteam. Overigens kreeg Renault een schorsing van twee jaar voorwaardelijk opgelegd.

"Als scheidsrechters bij het voetbal omgekocht zijn, worden alle resultaten van de wedstrijden geannuleerd. In de Formule 1 wordt alleen Briatore gestraft. Dat vind ik niet eerlijk", aldus Massa. FIA-president Max Mosley gaf eerder al aan dat de uitslag niet meer gewijzigd gaat worden.

Rosso by Raimondo
02-10-2009, 13:50
Kunnen we een poel beginnen!! Wie vind nu wie de wereldkampioen had moeten zijn van 2008.

sharknose67
15-12-2009, 22:17
Dat crashgate heeft toch verstrekkende gevolgen!!

http://www.rtl.nl/(/sport/rtl_gp/formule1/nieuws/)/sport/rtl_gp/components/formule1/nieuws/2009/12_december/15/articles/091215_renault.xml

dcpixels
15-12-2009, 22:24
Dat crashgate heeft toch verstrekkende gevolgen!!

Positieve gevolgen als Ho-Pin Tung de 2-de rijder wordt ... Nederlander in de F1.

sharknose67
16-12-2009, 23:52
Positieve gevolgen als Ho-Pin Tung de 2-de rijder wordt ... Nederlander in de F1.

Dat zou idd een positief gevolg zijn. Hij heeft toch al eens laten zien wat 'ie kan bij Williams??